Underbar traillöpning

Hej igen.

Hur mås det? Är ni laddade inför sommarens comeback? För ni är väl uppdaterade på att några varma och soliga dagar ligger framför oss - i alla fall om man bor i Götaland eller södra delarna av Svealand. Jag ser fram emot det, men hoppas att det blir svalare inför Helsingborg Marathon den 31 augusti. Sol, värme och löpning är ingen bra kombo för mig.

I går hade vi en fin kväll. Soligt och lagom varmt. Jag knöt på mig traildojorna och joggade iväg lugnt utmed Billingens sluttningar. Körde ett så kallat Maffetone-pass, vilket innebär löpning med en väldigt låg puls. I backarna fick jag gå det mesta för att hålla pulsen nere. Till en början sprang jag utmed Billingens nya spår, "Trollstigen 12 km", vilken till stor del går på Billingeleden, och där den tuffa backen upp till Ryds grottor ingår.




Som ni ser på den suddiga bilden ovan bjuds man på en storslagen utsikt därifrån. Träffade en herre där som var förvånad över att jag tagit mig dit genom löpning. Jag sa att jag gått en bra bit i backen och själv hade han cyklat upp med sin elcykel men i den värsta branten hade cykeln och han inte klarat av det. Då hade även han fått gå en bit där. Han berättade att han aldrig varit på den här platsen i sitt 52-åriga liv som boende i Skövde. Ja, så kan det vara. Själv har jag besökt Ryds grottor otaliga gången under min tid som Skövdebo (31 år).

Efter att pratat och fotat sprang jag vidare på Billingeleden. Från sina ställen kunde jag ana utsikten över stora delar av Skaraborg. Det kan jag ju från mitt köksfönster hemma också - men det är något speciellt när man är ute i naturen så här.

Färden gick nu nedför och efter en stund var jag ute på Ryds ängar. Jag hade sprungit på ganska knixiga stigar men här blev det bättre. För en stund... Plötsligt var jag inne på en tajt ko-stig, med taggtråden på höger sida och en liten brant ner i en damm till vänster. Framför mig var det fullt med grenar och buskar. Det var smalt och utmanande. Allt slutade i en stor lerpöl - och efter att jag kunnat få bort några hinder kunde jag hoppa från en sten till en torr plats intill ett träd.


Hagarna vi Aspö gård


Haha, jag klarade mig faktiskt igenom detta helt torrskodd. Via Rydsskogarna hamnade jag så småningom i Karstorp och Aspö. Nu var det inte så långt kvar hem. Efter den sista hagen (full med kor) blev det ett par kilometer asfalterad cykelbana innan jag var hemma. Summerade 22,17 kilometer och därmed EXAKT 100 mils löpning i år. Då ligger jag 6 mil efter mitt rekordår 2015. Fick totalt ihop över 170 mil det året. Så långt blir det nog inte i år. Prognosen visar runt 160 mil löpning totalt, om man bara får vara frisk å så vill säga.

Men det var underbara 22 kilometer i dag - helt utan press. Det brukar i och för sig inte mina träningspass vara men detta var så rofyllt på ett helt annat sätt. Pulsklockan var bara till för att hålla koll på pulsen och distansen.

Sa jag förresten att Bengts vänner nu är anmälda till Billingestafetten? Hm, springa stafett tre dygn efter sitt första maraton... Aja, "kör, bara kör" som man säger. Var sträcka är tre kilometer och det är väl inte hela världen om min tar en halvtimma, va?


På väg uppför backen innan Ryds grottor. Nästan 15 procents motlut...

Kolla totalsträckan för i år; 1.000 km - 100 mil. Som från Skövde till Sorsele (nästan)...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro