Strupen upp?

Dagen ägnades åt gamla mor - men på sena eftermiddagen hann jag med ett gympass, kolla in "Strupen upp" och lite senare på kvällen grilla ihop med två av mina vuxna barn. Det var mysigt. Men i kväll ska blogginlägget handla om tävlingen i Strupen.

Strupen upp är en "inofficiell tävling" som anordnas av IFK Skövde och som pågått varje år sedan 2006. Strupen upp är en backtävling som verkligen sätter deltagarna på prov. Starten går nere på Dalvägen i Skövde och stigningen upp mot Billingens topp börjar direkt. Den första delen av banan går på asfalt, upp till slalombackens parkeringsplats. Där planar den ut en kort bit för att sedan fortsätta stiga hela vägen upp till målet via den grusväg som går strax norr (till höger) om slalombacken. Lutningen blir bara värre och värre ju högre upp man kommer.


Kvällens snabbaste uppför Strupen - Daniel Bogren, IF Hagen Orientering. Tid: 5:34 (4:13-tempo)

Kämpande hjältar

Och ännu fler kämpar. Imponerande av var och en!


Efter 1.320 meter, och 132 höjdmeter, når man målet på Åsbotorpslingan intill Billingebadet. Jag lovar - då är man trött! Helt slut!!! Jag har själv testat - men inte med någon nummerlapp på bröstet.

LÄS ÄVEN: Med lätt ångest nådde jag ett livsmål.

Dagens Strupen upp var den första för mig. Har aldrig sprungit den som sagt men var där som publik. Stod längst upp, vid den sista delen som är riktigt jäklig, och såg alla grymma deltagare kämpa sig igenom det sista av grymme-loppet. Gud vad trötta de måste ha varit! De låg förmodligen nära maxpuls och doften av mjölksyra tycktes kännas i luften. Ni ser några suddiga bilder här ovan. Tyvärr är min mobilkamera helt kass, men ni fattar... Anar ni ångesten?

Jag var där för att avskräckas eller bli förtjust. Det blev det sistnämnda! Blev oerhört sugen på att delta. Vet inte varför, för kommentarerna från deltagarna efteråt lät typ "varför utsätter man sig för detta egentligen". Ja, man kan undra. Om suget hänger kvar ska jag öka antalet träningspass i backe. Planen är i vilket fall öka på min backträning framöver, men ska jag vara med i Strupen upp då vill jag kunna leverera - och då behövs än mer träning i backe innan.  Vi får se vad som händer. Är grymt taggad i kväll i alla fall...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet