Snart går resan mot Stockholm

Nu är det bara ett par dygn kvar till Midnattsloppets startskott bränner av. Klockan 21:30 på lördagskvällen startar min grupp (2B) och då är det upp till bevis! Ska jag greja milen på mindre än 50 minuter? Ja, jag tror det, under förutsättning att jag har en bra dag och springer klokt. För sådan är min form i dag - jag levererar tyvärr inte en tid under 50 minuter hur lätt som helst. Det kommer bli en utmaning!

Men oavsett tider, tempo och hjärtslag per minut är det en toppenhelg som ligger framför oss. Sett fram emot den länge och det är så himla trevligt med allt runtomkring. Vi är ett gäng på fem personer som åker till Stockholm tillsammans varje år för att umgås och springa loppet. Förra året var vi bara tre och i år blir vi fyra, för alla kunde tyvärr inte vara med. För mig blir detta det åttonde loppet i rad i Stockholm. Har sprungit Midnattsloppet i Göteborg ett par gånger också, och en gång i Malmö, så det här blir elfte gången totalt. De två Midnattsloppen i Kvänum räknar jag inte in (helt andra lopp med samma namn bara). Loppet i Stockholm är det absolut roligaste att springa. Jobbigt - men stämningen utmed banan är alltid på topp. Massor med publik och galna upptåg gör löpningen till en enda stor folk- och löpfest. Göteborg och Malmö når tyvärr inte upp i samma nivå då det gäller entusiastisk publik.

Kolla in hela filmen här nedan. Från 1:45 fångas känslan från vår löpning.




Midnattsloppshelgen börjar på Skövde Centralstation där vi träffas och kliver på tåget som tar oss upp till Södermalm i Stockholm. På tåget sitter vi och pratar om allt möjligt - mest löpning. Hur är formen? Vad får vi för tid? Hur laddad är du? Och så vidare. Så minns vi tillbaka på lopp vi redan sprungit och snackar en massa trams... När vi kommer fram hämtar vi ut våra tröjor (vinröda i år), äter lunch och checkar in på hotellet. Inte nödvändigtvis i nämnda ordning, det beror helt på hur hungriga vissa i sällskapet är... Lunchen kan bli högsta prio för vår allas säkerhet och välbefinnande. ;) Så kikar runt på stan å tjötar vidare.

Jag kanske kommer tjöta en del om årets bana. Har sett att de justerat den något sedan i fjol, delen av banan som är direkt efter Sofia kyrka. Man springer inte längre norrut på Renstiernas gata och möter de som kommer uppifrån Fjällgatan. Jag vet inte, men det verkar som att den nya sträckningen kortar banan med 272,33 meter ungefär. I alla fall hittar jag ingen förändring eller förlängning på något annat ställe. Två- och nio-kilometers-markeringen är på ungefär samma plats som förut, så start- eller mållinje kan inte flyttats något nämnvärt - men jag har säkert förbisett något. Sträckningen ska ju vara kontrollmätt. Kanske banan har varit för lång tidigare år? Nja, det blir nog till en stor glädje för mina vänner att höra mig analysera sönder detta flera gånger om.

Dessutom kanske jag analyserar min bästa tid i Midnattsloppet också. Den fick jag, föga förvånande, under mitt rekordår 2015. Då sprang jag på 46:01 i Stockholm. Banan har i stort sett varit densamma sedan 2012, bara lite småjusteringar, precis som i år. Tänk vad roligt vi ska ha med alla mina analyser.


Kolla! År 2015 visade klockan att distansen var 180 meter längre än en mil. Hm...


Något personbästa i Midnattsloppet blir det inte för mig i år. Ska jag ens komma under 50 minuter måste jag som sagt "springa klokt". För mig betyder det att ligga runt 5-tempo per kilometer, och lite snabbare mot slutet av loppet. Då ska det nog funka. Men jag vet att de första 3 kilometerna är lättsprungna, så det skulle inte förvåna mig om man får feeling och öser på alldeles för snabbt där, och tar slut sen...

Vi ses här på bloggen efter Midnattsloppet. Vill ni veta hur det har gått innan dess så kolla in mitt Instagram i så fall. Hej hopp!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet