Sista löpträningen innan Midnattsloppet

Stefan, Anna och jag stack ut på en riktigt fin löptur i kväll. Vi sprang till Pansarvallen intill P4 där vi brände på ordentligt. Anna körde varv efter varv i ett högt tempo under tiden som jag och Stefan kämpade oss igenom ett svettigt intervallpass. För mig var det snabba intervaller. Tempot låg nån minut snabbare än mitt normala mil-tempo. Stefan var ännu lite snabbare.

Jag kände hur löpningen sög musten ur mig, men var fast besluten i att ignorera den negativa känslan och försöka hålla ett jämt tempo genom varje intervall. Det gick att överlista hjärnan den här gången också! Brukar inte vara så svårt...


Alla tycktes nöjda efteråt och vi fick ihop en mil var, och väl det. Intervaller är himla bra om man vill få upp farten i löpningen. Vi sprang 6x3min med 1,5min återhämtning efter varje. Gillar att genomföra dem på Pansarvallen för där är det slätt vilket gör det lättare att hålla ett jämt tempo. Inga backar som stör och skönt grus som underlag. Backar tar man på lugna pass eller när man kör specifikt backintervaller. Men ibland blåste det upp på vallen och då fick vi kämpa oss igenom motvinden. Jag tror mig börja hitta känslan och skillnaden mellan tröskel- och tempolöpning nu, både i teorin och i själva löpningen. Tempo är betydligt jobbigare än tröskel, så den tar jag gärna i korta eller mellanlånga intervaller. Tröskelpass kan jag köra i längre intervaller eller upp till 25-35 minuter. I lopp kanske ännu längre. Vet ni, den där träningen jag gjorde i lördags - som jag kallade tröskelträning - var nog snarare ett tempo-pass. Tempot jag höll då i 5 km är detsamma som mitt önsketempo i en mil eller mer, men med en ansträngning som är aningen lägre.

Nu ska jag inte löpträna något mer före Midnattsloppet i Stockholm på lördag. Då, på lördag alltså, vill jag att benen riktigt ska längta efter löpning! Ett styrkepass på gymmet på tisdag och sen kanske gå och titta på hjältarna som ska kämpa i den inofficiella tävlingen "Strupen upp" här i Skövde. I det mjölksyraloppet ska jag också vara med något år - men det får bli senare. Behöver skruva upp nivån på min backträning först. Men man kan ju alltid inspireras (eller avskräckas) av att se löparna där på tisdagskvällen...

Vill du läsa om mina guld- silver- och bronsmål för Midnattsloppet på lördag så kolla detta inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet