Drar ihop sig för superlånglöpning...

Hej på er!

Var det bara jag som tyckte det var skönt när det slog om och blev lite svalare i tisdags? Vi har ju haft flera fantastiska högsommardagar, men måndagen tycktes vara den sista av de riktigt varma dagarna för den här gången. Jag tog till vara på den! Selma hängde med mig till favoritstället i Karlsborg, där vi badade i Vätterns klara, friska och varma vatten. Vi njöt i gräset både i solen och i skuggan. När jag kom hem hann jag med ett kvällsbad i Simsjön, och efter det en lågpulsjoggade 12 kilometer lång asfaltsrunda. Det var hett och klibbigt i luften. Ett kvällsdopp efter den turen hade suttit fint...


Selma trivdes bra i skuggan - på gräset

Jag trivdes bättre i solen (klassisk badbild)

Vättern svalkade utan att vara kall

Temperaturen i luften då jag var i Karlsborg

Den militära närvaron finns där - inklusive den råa humorn med eftertanke


Annars har jag mest funderat på hur man ska klara av att springa 35 kilometer innan ett eventuellt maraton. Vill ju gärna göra det innan jag anmäler mig för 42,2 kilometers löpning. Som det varit nu har jag ju tagit slut efter ett par mils löpning. I går hade jag tänkt springa 5-6 kilometer. Det blev vila istället. Kände att jag behövde det, för benen känns riktigt tunga just nu. Men på fredag, lördag eller söndag ska jag testa ett upplägg som jag tror kan passa mig; lätt löpning i max 15 kilometer (helst under 90 minuter) och därefter varva 500 meter medel-rask gång med 1.500 meter jogg (= 2 km på ca 14 minuter - och sedan låta denna procedur upprepas 9 gånger till). Ett slags intervallpass helt enkelt. Det skulle i så fall bli 35 kilometer sammanlagt, och kanske kunde göras på strax under 4 timmar. Säg 3 tim 50 min (6:34 i medeltempo per kilometer), vilket jag skulle vara väldigt nöjd med. Inte så snabbt kanske, men kroppen skulle få en mer skonsam träning (?) inför längre framtida löpningar - och jag skulle sätta ett personligt distansrekord. Polak, som vi brukar säga!


Måndagens kvällsrunda avslutades runt 22:40


Skulle jag lyckas med detta den kommande helgen (och det känns okej i kroppen ett par dagar efteråt) så anmäler jag mig självklart till Helsingborg Marathon. Det är troligt att jag skulle köra ett liknande upplägg i själva loppet i så fall. Då skulle sluttiden kunna hamna mellan 4,5-5 timmar, vilket skulle kännas helt okej för mig. Har ju tidigare sagt att det kommer bli ett långsamt maraton för min del - själva grejen är ju att fixa distansen. En framtida utmaning får bli att bättra på tiden, om jag ens klarar av ett maraton nu i augusti vill säga.

I oktober ska jag springa Running Lights i Alingsås. Ett lopp som jag sneglat åt i flera år men tyvärr missat pga arbete. Men i år infaller det på min lediga helg (ni vet ju att jag bytt arbetshelg), så nu ska det bli av. En mil långt bara. Anmälde mig den sista juli och fick några kronor i rabatt. Många bäckar små, ni vet...

Det var allt för i dag. Håll tummarna för att löpningen går bra i helgen! :)


På onsdagskvällen började mitt första arbetspass efter flera veckors semester

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet