Lit de parad på kyrkogården

I min almanacka stod det "15 kilometer kondition". Hade känt mig som en zombie hela dagen, så det här var inget jag var sugen på. Men det var bara att bita ihop! Man blir inte bättre på löpning av att ställa in - dessutom försämrar det karaktären... ;)

Pulsen skulle vara lite högre än bekväm. I 15 km. Bestämde mig för att köra de första fem kilometerna snabbt. Det lyckades och belönades med ett personårsbästa (23:45). Sen blandade jag löpningen med gång men såg hela tiden till att hålla pulsen i zon 3. Jag hade motvind första halvan av de totalt 17 kilometerna, men på vägen hem fick jag en välbehövlig medvind. Trots mina promenader fick jag även personårsbästa på milen (50:27), och det kändes riktigt bra. Ett av mina mål är ju att fixa en snabb mil på Midnattsloppet i Stockholm i mitten av augusti. Nu ser jag en liten möjlighet att komma under 50 minuter igen.

Även 15 km passerades på årsbästa (1.15:55 - 4:44 långsammare än mitt personbästa och tredje bästa någonsin). Det blev ett skönt kvitto på att jag orkar hålla ut ganska länge. Jo, det blev ganska mycket gång efter den gjorda milen också - men jag höll promenaderna korta och löpningen i bra tempo. Den här typen av återhämtning är nödvändig för mig just nu. Avslutade passet med en snabb kilometer (4:10-tempo) och pulsklockan stannade på totalt 17 kilometer med 5:03-tempo som snitt. Var så trött efteråt att jag hamnade på den närmsta parkbänk jag hittade. Den fanns på kyrkogården. Låg där som på "Lit de parad" ett tag... Dötrött men nöjd! I stort sett hela löpningen blev ett tröskelpass. I tid och distans även det ett årsbästa, för att "springa tröskel" så långt och länge var längesen jag gjorde.




Så några ord om Skövde CityRun också. Jag hade helt enkelt inte motivationen eller orken att vara med i detta premiärlopp i stan. Jag hade ju jobbat natten innan dessutom... Men jag var med som publik. Hejade inte bara fram de löpare jag kände utan på många andra också. Loppet gick från centrum, ut på militära och genom de två Volvobolagens områden. Mot slutet genom en sjö och till sist målgång på "Ströget" i centrum. Loppet var ett så kallat hinderlopp med flera utmaningar för löparna utmed banan. Åtta kilometer i den värme som rådde vid lunchtid var nog en stor utmaning för de flesta som deltog. Grymt jobbat av alla! Jag tyckte det här loppet luktade succé och hoppas att det återkommer många gånger till. Då ska jag försöka vara med!


Anna var en av de jag hejade på i lördags. Här kämpar hon sig igenom Boulognersjön någon kilometer före mål.
(Min mobilkamera är tyvärr riktigt dålig just nu därav suddig bild. Beklagar detta.) 


Helgen avslutades med kvällssol över Hornborgasjön



Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet