Löpning som medicin mot psykisk ohälsa

Löpning är fantastiskt, inte bara för det allmänna välmåendet utan även som medicin mot stress och depression. Många har vittnat om detta och det har ibland även gällt mig. För även om glädjeämnena i livet är många så kan det då och då vara tunga perioder - och då måste jag säga att löpningen hjälp mig en hel del. Allt som frigörs i kroppen när man springer eller går långpromenader, blir som en rening av hela kroppens system, en defragmentering av hjärnans innehåll, och man känner sig dessutom pigg och glad efteråt. Det är världens naturligaste sätt att ta hand om sig själv...





Såg nyligen ett TV-program från BBC som handlade om löpning som medicin mot psykisk ohälsa. Ett gäng härliga människor med olika sorters problem (riktigt tunga grejer) som gemensamt skulle träna för att klara av ett maraton. En del av dem hade tränat förut medan andra inte hade tränat alls. De fick olika slags stöd, och i själva träningen hittade de verktyg för att lättare kunna hantera sin vardag. Det var häftigt att följa dem, där målet för var och en var att må lite bättre i sin resa att klara av ett maraton. Kan verkligen rekommendera er att se detta program. Sätt dig bekvämt i soffan och klicka sedan på länken här nedan. Två stycken timslånga kvalitetsavsnitt ligger framför dig där...

Programmet om löpning som medicin mot psykisk ohälsa kan du se här.

Sen är ju kontinuerlig motion och fysisk aktivitet bra för hjärnan också. Inte för att jag märker av det så mycket för egen del, men man kan ju undra hur jag hade varit om jag inte hade rört på mig så mycket som jag gör. Forskningen har visat att vi får både bättre minne och koncentration då vi konditionstränar. Hjärnans åldrande bromsas då den får mer blod och näring under själva löprundan.

Se mer om detta med Anders Hansén i SVT Forum (om du inte kommer fram direkt så gå till 5.12:28).

Det är gött med balans i livet. För tillfället jobbar jag natt och den lilla förändringen har gjort mig gott. Jag trivs jättebra med att jobba dagtid men nattarbetet ger mig nya utmaningar och perspektiv - och mindre stress. Förändringar behöver inte bara vara negativa - och en hel del förändringar har jag varit med om den senaste tiden och fler förändringar är att vänta. Men jag är inte den som oroar mig! Man får ta dagen som den kommer och göra det bästa av det som händer i livet. Löpningen ligger stabilt kvar på mitt schema och den kommer hjälpa mig igenom vad som än händer...

Kommentarer

  1. Viktig ämne och något som jag verkligen kan skriva under på efter ett tufft 2018 då löpningen varit till stor hjälp och en läkande kraft!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på