Lågpulslöpning på schemat igen

Hallå alla glada bloggläsare! :)

Innan jag nämner något mer så vill jag puffa för mitt inlägg om 2018. Där kan du även läsa om ett av mina spännande mål för 2019. Klicka HÄR för att komma till inlägget...

Mina senaste löpträningar har varit så kallade lågpulspass. Jag har tänkt mig att det ska bli en del sådana nu i vinter och under våren. Bara hälsan är med å så... Det är många gånger som jag sagt till mig själv att köra mer lågpuls, men på ett eller annat sätt så har jag fallit in i någon slags mellanmjölksträning igen - dvs lite för hårt för att vara till samma nytta som lågpulsträningen ger (den är skonsam, bygger blodkärl och lär kroppen använda fett som bränsle) och inte tillräckligt hårt för att göra nytta för vare sig konditionen eller syreupptagningsförmågan (VO2-Max). I går sprang jag i alla fall nästan nio kilometer med pulsen runt 78 % av min maxpuls. Det är på övre gränsen för låg puls för mig.

De närmaste månaderna blir det fortsatt mest distanspass mellan 5-15 kilometer och sen kommer distansen ökas allt mer. Några enstaka pass däremellan blir intervall- eller tröskelträning (för att bryta mönstret) och jobba med VO2Max. Må jag hålla i detta nu då och långsamt anpassa kroppen till att klara riktigt långa distanser...

Förresten, vilken härligt vintrig dag vi bjöds på denna onsdag i Skövde och Tibro. Här är ett par bilder från den.





Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet