Intervaller på bana

Hej på er!

I kväll var jag och några kamrater ute och löptränade tillsammans. Även en ensamlöpare som jag gillar när vi är några stycken som tränar ihop ibland, och kvällens pass fick bli min start på några tuffare träningspass som ska ge mig den formtoppning jag vill ha inför det kommande Midnattsloppet. Om jag springer mitt eget lopp då (utan att coacha eller peppa någon annan), så hoppas jag att en bra kväll kan ge mig en tid runt 50 minuter, eller lite under.

Den här kvällens träning blev upplagt på ett sätt som vi inte gjort så ofta. Var och en bestämde själv vad man skulle köra för typ av löpträning. Alla bestämde sig för intervaller. För Stefan blev 8x2 minuter, Anna fixade 5x500 meter och jag och Jacob körde tre set med supertusingar*. Vi joggade ett par kilometer tillsammans som uppvärmning och lika långt som nedjogg efteråt. Å även om vi sprang olika i våra intervaller på grusbanan, så var vi ju ändå tillsammans där med. Vi peppade och hejade på varann så gott vi kunde när vi sprang runt på banan i lite olika tempo. Alla var dessutom rejält trötta i den 27-gradiga värmen, så det blev mest korta stön och grymtaden till varann... Att vår mentor "Bengt" helt oväntat dök upp då vi nästan var klara var en riktigt trevlig överraskning. Han sprang och småpratade bredvid mig när jag flåsade mig igenom mina sista intervaller. Haha, han har en galet bra "katastrofal kondition".

På torsdag är min tanke att ta ett lite längre träningspass. Jag har inte helt bestämt mig för hur upplägget ska bli men det lutar åt mestadels lugn löpning med några inslag av några långa tempointervaller (nån kilometer i 4:50-5:10-tempo ungefär). Beror på hur trött jag är efter jobbet. Häng med då om du vill.


FAKTA:
*Supertusingar: 100- 200- 300- och 400 meter långa (=1.000 meter) intervaller i högt tempo. 30 sekunders vila mellan varje intervall. Fem minuters återhämtning efter varje sådant set. På dagens pass började vi med 400 meter och sedan fallande till sista 100 meter. 

Här nedan kommer några bilder från @enmilomdagen´s Insta-story. Följ mig gärna på Instagram...


Uppvärmning utmed Badhusgatan i Skövde 

Stefan förbereder sig. Inget lämnas åt slumpen! 

Anna tar förberedelserna med ro 

Jacob efter supertusingarna på grusbanan 

Micke (Bengt) dök upp och sprang med oss en stund. Helt oberörd i 3:50-tempo... 


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på