Löpträning i värme

Brukar ni löpträna ute när det är varmt? Själv gör jag det men försöker ta det tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Då är inte solen så stark - eller så har den till och med hunnit gå ner. Eller så kör man passet i en tät, skuggig skog. Då blir det lite svalare. Sen funkar det inte att köra för hårt heller, tycker jag. Lågintensiv träning är bäst när det är så varmt som det är nu. Och glöm för all del inte att ha med vätskebältet.




Väderprognosen för helgen och den kommande veckan visar på höga temperaturer i våra trakter (Skaraborg). Inget regn i sikte heller. Då är det viktigt att ladda kroppen med mycket vätska och gärna komplettera med någon vätskeersättning. Att vätskan blir kvar i kroppen är viktigt - även för den som inte tränar. Vår natur skulle verkligen behöva både vätska och vätskeersättning nu också.




Min plan för helgen är ett par löppass. Ett lite kortare i dag och ett längre på söndag. Båda blir nog väldigt lågintensiva och kommer troligtvis avslutas med bad i havet eller i en fin sjö någonstans. Får hoppas att det bara är då jag "tar mig vatten över huvudet"...

Önskar er alla en trevlig helg! Var rädda om er... :)

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet