Dags för månförmörkelsen

God afton!

Nu är den magiska kvällen här. Kvällen då en svagt blodröd måne stiger i sydost. Det är kvällen då vi som åskådare bjuds på en total månförmörkelse. Jag kommer följa den, såklart, från min balkong och uppdatera med mina mobilbilder här i bloggen. Förutsättningarna ser bra ut just nu med bara lite dis i horisonten. Månuppgången inleds 21:26 här i Skövde, och det är tio minuter innan solen har gått ner. Därför får man räkna med att den förmörkade månen kommer synas dåligt till en början. Vi får se vad jag lyckas åstadkomma med min billiga mobilkamera. Gå helst ut och kolla själv - men häng gärna med här också...


Så här ser utsikten ut just nu. Ungefär vid den vita skorstenen mitt i bilden ska fullmånen gå upp i kväll. Det är inte säkert att den är synlig till en början (pga ljuset, förmörkelsen och den disiga horisonten) men ju senare kvällen blir, dess tydligare kommer månen att bli. Ännu en stund senare kommer blodröda Mars att synas också. Och 22:35 passerar ISS i söder... 


21:46: Ännu ingen måne synlig. Gömmer sig bakom diset. Kommer synas snart, tror jag... (hmm) 

22:21: Det har mörknat en del och diset hänger envist kvar och ser ut att ha ökat på. Men vi hoppas fortfarande på att få se en skymt av blodmånen innan det hela är över. Månen rör sig stadigt snett uppåt och är väl just nu en bit över den höga skorstenen i bildens mitt...

22:47: Nu anar man månen något, men det är otroligt svårt att se på den här bilden som är tagen med min lågbudgetmobil...

23:06: Nu syns blodmånen riktigt bra. Lite snett till höger under månen syns planeten Mars (otydligt, det starka röda skenet kommer från lampor på en hög skorsten).

En närbild tagen med mobiltelefonkameran genom en kikare. Tack Amanda för den fina bilden.
Bild: Amanda

Jag får nog önska mig en riktig kamera i julklapp...
23:22: Nu är den totala månförmörkelsen över. Exakt 23:13 började solens ljus att synas igen.

Bild: Amanda (genom kikaren)


23:59: Då är det inte mycket kvar av den blodiga delen av månen. Nu får vi vänta till den 21 januari på nästa månförmörkelse. Tack för mig för i kväll och god natt!


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet