Augusti är här! Och Midnattsloppet...

Nu har jag åtminstone fått ett muntligt besked om beviljad ledighet den 18-19 augusti. Äntligen - för nu kan man anmäla sig till Midnattsloppet i Stockholm för sjunde året i följd. Ska bli så himla kul och jag hoppas det här kan fortsätta i några år till så man får ihop tio lopp i rad...


På vägen till jobbet i morse


Ska bli spännande att se hur det blir i år. Kommer värmen hänga kvar även denna helg? Då kan det bli kämpigt! Att anstränga sig hårt när det är riktigt varmt är jobbigt och inte speciellt hälsosamt. Inte för alla i alla fall... Men jag vill vara med i loppet utan några som helst tidskrav den här gången. Eftersom orken inte riktigt har funnits i år så har inte heller träningen blivit vad den borde. Det passar mig bra att det inte längre finns några platser kvar i de där "snabba startgrupperna".  Blir lite mindre stress inför loppet då - men man får bara hoppas att det finns platser kvar i loppet till oss alla... Lite lätt stress över just det om inte annat. Vi är ju några stycken som brukar åka ihop varje år och min tanke den här gången är att springa tillsammans med en av dem som springer milen runt timman eller kanske lite över. Det blir i så fall lugnt och fint för mig och min tanke är att coacha och peppa denne löpare genom hela loppet. Ser det som en riktigt rolig uppgift faktiskt!

Tyvärr är det fortfarande osäkert om personen i fråga kan följa med. Om det inte blir så, ska mitt lopp i huvudstaden enbart präglas av njutning, glädje och avslappnad löpning. Men jag ska se till att vara riktigt utmattad när jag kommer i mål. Om inte annat ska jag ta ut mig på den sista kilometern. Min gissning blir att jag hamnar någonstans mellan 50-55 minuter på milen. Och som sagt, utan att fokusera på eller jaga några tidsmål har jag ändå satt upp mina "kravlösa" guld- silver och brons-tider för loppet. Och ett "pokalmål" också...

GULD = under 50 minuter, SILVER = under 52,5 minuter, BRONS = under 55 minuter. I MÅL = pokal!

Bara att träna på inför lördagen den 18 augusti alltså! I kväll var jag ute på ett kort träningspass efter jobbet. Klockan var strax före sju och det var över 30 grader varmt. Jag sprang hemifrån till bågskyttebanan som ligger intill vägen upp mot Simsjön - en sträcka på lite drygt fyra kilometer och 90 höjdmeter. Jobbigt när det är så mycket uppför men bra träning. Hjärtat fick pumpa hårt bitvis och andningen var intensiv, men tyvärr orkade jag inte hålla i löpsteget då det började bli brant uppför mellan 3,5-4 kilometer. Fick gå ett par kortare sträckor där för att återhämta mig, men sprang den allra sista biten upp till bågskyttebanan. Där fick jag pusta ut och sen fick jag skjuts den sista biten upp för bad i sjön. Det har blivit många bad i år.


Pustar ut efter löpningen... Inte glömma att andas!


Ja, det var allt från mig för i dag. Håll tummarna för att hela gänget ska kunna åka till Stockholm och att vi får våra startplatser...


Augustimåne över Skövde och 25 grader varmt runt midnatt. I love it! 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet