Throwback Thursday: Mitt första Midnattsslopp

Hejer!

Den här torsdagen tänkte jag gå tillbaka i tiden, till mitt andra lopp i livet. Det första loppet sedan min regelbundna löpträning drog igång vid årsskiftet 2010/2011. Dagen för loppet var den 27 augusti 2011 - och platsen Göteborg. Jag hade under hela min träning haft Midnattsloppet 10 kilometer som mitt mål - med all träning - och jag hoppades på att fixa loppet under timman.

Det var en regnig och kall kväll i Göteborg. Vi löpare stod i fållor på Heden och jag var minimalt klädd. Midnattsloppets orange tunna t-tröja var alldeles för liten och magen putade nog ut en del mellan den och de små svarta split-shortsen. Hmm... Vädret liknade en höstkväll och det var definitivt fler än jag som frös. Att starten blev försenad med någon halvtimma gjorde inte saken mycket bättre. Polisen hade nämligen inte fått kontroll på alla korsningar där vi löpare skulle fram...

Men säkerheten fick naturligtvis gå först och till slut var allt klart och vi kom iväg! Jag var igång med mitt första millopp någonsin - men förhoppningarna om att klara det under timman var inte så stora. Under våren hade jag kört på en aning för hårt och en aning för mycket, så mina knän hade smärtat rejält. Till råga på allt så drabbades jag av ett riktigt svårt ryggskott ett par tre veckor innan loppet. Jag hade svårt att gå och fick använda kryckor under någon veckas tid. Springa var det inte tal om. Att jag skulle klara av att ställa upp i det här loppet fanns inte på kartan just då.

Men mot alla odds var jag alltså iväg på stadens våta vägar. Hade anlänt till Göteborg tidigt för att hinna hämta ut min nummerlapp, och resten av eftermiddagen och kvällen ägnades åt en rejäl uppladdning. Minns t ex att jag hade gjort upp en plan på precis vad som skulle ätas och när. Herregud alltså... Det var som om jag trodde att jag skulle springa ett maraton, ett ultra-lopp eller något liknande. Men så kändes det, en  stor utmaning och trixandet med maten blev liksom en grej - men den kändes helt rätt då.

Första biten gick från Heden mot Korsvägen och uppför backen på Eklandavägen. Jag var inte speciellt bra tränad, särskilt inte i backar, så jag fick plåga mig en del där. Peppades dock av hejarop hela vägen upp, där vi sedan vek av nedför mot Näckrosdammen och Högskolan för scen och musik. Strax innan vi kom ut på Götaplatsen ("bakvägen") dök första vätskekontrollen upp. Vill minnas att jag kände mig rätt okej där, och tog nån mugg med vatten bara. Sen låg hela Avenyn för mina fötter...

Det blev en liten bit där inför den jublande publiken. Vi svängde av in på Vasagatan och mot de centrala delarna innanför Vallgraven. Där sprang vi hit och dit och jag minns egentligen inte hur vi sprang, men vi passerade fem kilometer där i gröten någonstans - och efter en stund sprang vi troligtvis över Vallgraven igen vid Slussbron/Trädgårdsföreningen vid Gamla Ullevi. Utmed Nämnda förening, på Nya Allén, var det i alla fall rejält mörkt. Och trångt... Ömsom sprang vi på asfalt och ömsom på leriga gräsytor. Spännande! ;)

Nu var det bara avslutningen kvar och den bestod till en början av en lätt uppförs-lutande Avenyn. På den här tiden hade jag ingen klocka så jag visste inte riktigt hur jag låg till. Men mitt minne sviker inte då jag berättar att jag ökade tempot ganska rejält på den sista kilometern. Jag sprang förbi massor av löpare, och jag tog mig till och med tid på mig att ta emot extra "Snacks-bars" som någon delade ut där. Vad jag hört fanns det även en person på Avenyn som delade ut Polly och vin utmed banan, men den snubben missade jag tyvärr...

Vek av mot Heden och ökade ännu mer. Fick så småningom veta att jag i mitt allra första 10k-lopp fick tiden 58:07. Under timman alltså och personligt rekord på milen. Jag var själaglad - för det här hade jag verkligen inte trott då ryggskottet ställde till det för mig strax innan loppet. Sedan dess har jag alltid sprungit fortare än så på de "vanliga milloppen" jag ställt upp i. I dagsläget tror jag nog att jag kan klara milen runt 50 minuter. Kanske lite under, kanske lite över...

Ja, det var minnet från Göteborg den 27 augusti 2011. Ha det!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet