Sjukt jobbig löpning

Det känns nästan som om självaste sommaren kom till stan i dag. En helt fantastisk dag med sol och värme - så välkommen efter denna långa och kyliga vinter som vi upplevt här. Det blev löpning, fika på balkongen, ett besök hos en vän på sjukhuset och lite annat denna sköna dag. Löpningen var det mest utmanande jag känt på länge...

Vi var fem killar och en tjej som träffades vid hinderbanan vid P4 regemente. Micke hade samlat ihop oss och vi skulle bjudas på en timmes lugn löpning. Efter ett par kilometer var vi ute på övningsfältet. Vi sprang inte speciellt fort men jag var ändå nästan helt slut. Helt sjukt vad orkeslös jag är just nu. Vi sprang på bra grusvägar men när vi nästan var framme vid Klagstorps gård ledde Micke in oss på en betydligt sämre grusväg. En väg som bestod av halvstora stenar som låg på en bädd av vått grus. Det var som att springa på en enda stor gungande mosse. Solen gassade på oss och jag var tvungen att slänga av mig underställströjan jag hade på överkroppen. Det fick räcka med den tunnare funktionströjan. Annars hade jag kokat över.

Nä, det här var väl inte vad jag behövde i nuläget. Jag gick och sprang om vartannat, så trött var jag. Pulsen var snart en bra bit över de 155 slag per minut jag bestämt mig för som max på mina träningspass just nu. Flåset var inte alls med och jag var verkligen alldeles färdig. Tre av oss sprang, joggade och gick ihop. De andra tre höll ett betydligt högre tempo. Vi tog oss runt i alla fall och efter drygt elva kilometer var vi tillbaka vid hinderbanan igen. En timma och elva minuter hade det hela tagit, vilket inte var så illa ändå (snitt 6:15-tempo). Och trots att jag kände att det här löppasset egentligen inte passade mig alls - så blev det på något sätt en väckarklocka och kanske ett startskott för en mer regelbunden träning framöver. På så sätt var det bra. Och på tisdag blir det ett intervallpass med gänget och jag hoppas att alla framtida träningspass snart tar mig tillbaka till en bättre form. Jag behöver det...


Skorna behöver putsas...

Balkongmöblerna är framme. Det blev en fika här på eftermiddagen - och jag lovar er, det var riktig sommarvärme man fick uppleva där med detta gynnsamma söderläge. Golvet är lite slitet men ska snart oljas om.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet