Första löpträningen på länge

Den 10 februari - så längesen var det som jag löptränade senast, men i helgen bröt jag den negativa trenden. Efter vinterns förkylning/influensa har inte återhämtningen funkat såsom jag önskat. Det har varit en motig tid och det är fortfarande som om ett tungt ok ligger på mitt huvud och tynger ner hela mig. Men det senaste har åtminstone förkylningssymptomen lindrats allt mer så i lördags testade jag att springa en kort runda.

För att inte bränna mig totalt med ett alltför hårt pass - men ändå få känna glädjen av lite snabbare löpning - föll valet på ett snällt intervallpass. 40 sekunders löpning följt av två minuters återhämtning, 16 upprepningar. Totalt ville jag få ihop minst 8 kilometer, uppvärmning och nedvarvning inkluderat såklart. Psykologiskt sett var upplägget perfekt. Det gjorde att jag vågade dra på mig löparkläderna för första gången på väldigt länge. Jag gav mig ut och kämpade mig igenom passet och var väldigt nöjd med mig själv efteråt. Jag var ordentligt trött också... Men vad gjorde det? Jag fixade mitt pass och så här dagen efter är träningsvärken i ben och magmuskulatur påtaglig. Härligt, tror jag...


Totalt 7:30 minuters lugn uppvärmning, 10:40 minuters intervallöpning snittat i 3:50-tempo,
32 minuters promenad och nästan 5 minuters nedvarvning. Gött pass ändå... 


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet