Tänk på skaderisken...

Alla behöver tänka på att inte köra på för hårt, vare sig det handlar om träning eller livet i allmänhet. Brinner man för något är det lätt att hamna i en spiral som självupplevs som väldigt positiv men som på ett annat plan kan betyda negativa saker - som skador eller annan ohälsa som följd... 

Jag har tränat löpning i princip varannan dag ett tag. Ökat på veckodistanserna mer och mer, och med det har det också blivit allt mer naturligt och lättare att hålla ett högre tempo. Det känns ju givetvis himla bra och man dras lätt in i ett rus av den upplevda framgången. Men så händer något!

Som i går kväll. Direkt efter ett kort intervallpass på hala vägar kände jag hur det smärtade i området runt hälsenan. Den första tanke som kom till mig var att det berodde på att jag hade sprungit lite annorlunda på grund av halkan. Sen tänkte jag att det förmodligen var ett resultat av många och långa pass på sistone + att medeltempot ökat ganska rejält det senaste (se jämförelse sist i detta inlägg).

Det är just i det här läget man måste ta ett beslut. Efter en kort övervägning med mig själv kom jag fram till att hoppa över den kommande fredags-löpträningen för att ge hälsenan extra vila. Gå lite kortare promenader med hunden bara, en lagom aktivitet för en gammal gubbe kanske? I dag har det i alla fall inte gjort ont, bara varit lite ansträngt, så jag tror egentligen inte på någon riktig skada utan mer på att hälsenan blivit lätt överansträngd. Om allt känns bra på söndag joggar jag nog ett kort pass för att testa hur senan svarar - men är jag tveksam så blir det ytterligare vila (promenader, massage, olika anpassade  övningar/stretch och styrketräning).

Ibland måste man bromsa för att återigen kunna gasa igen... Inte förvärra. Våga ta det lugnt i träningen och tänka på skaderisken!



Jämförelse 1-16 november, löpning
2016: distans 40k, medelfart 8,1km/h (7:24-tempo)
2017: distans 78k, medelfart 11,0km/h (5:27-tempo). Tempoökning aug 9,1km/h, sep 10,3, okt 10,7.



https://www.svtplay.se/klipp/10255875/ont-i-halsenan-sa-kan-du-trana-bort-smartan

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet