Studsar i mål som Tiger i morgon?

"Kära nån, det här var inte vad jag hade tänkt mig", som Nasse i Nalle Puh brukar säga ibland. Men dagens löpträning och test inför morgondagens lopp gav mig både positiva och överraskande besked, trots allt.

Vi börjar med det som var negativt. Det finns inte så mycket ork kvar i kroppen efter tre dagars magsjuka, brist på näring och två kilos viktförlust. Började jogga så smått för att känna efter hur kroppen svarade. Till en början flåsade jag som en brunstig tjur - men det var inte det värsta. Märkte att det gjorde riktigt ont i höger sida av höftpartiet och det var ingen vidare upplevelse. Troligtvis beror det här på en överbelastning i samband med de hårda pass jag körde förra veckan. Jag tror också att min inaktivitet under sjukperioden bidrog till att jag har så ont nu. Det kan också vara ischiasnerven som bråkar, för smärtan påminner en del om det. Efter en stunds löpning minskade smärtan men då påmindes jag istället om att magen inte var i form...

Jag skrattar lite åt det hela - för att ha gått från en fantastiskt fin form till bottenläge på några dagar visar att man inte ska ta saker och ting för givet. Jag känner ändå att jag har ett personbästa på milen i kroppen men att det inte är läge för det just nu. Men det kommer. Magen blev i vart fall allt bättre ju längre jag sprang, och när jag efter 2,5 kilometer startade min första 500m-intervall var nära nog all magsmärta borta. Det var positivt! Körde tre intervaller med några sekunders gå-vila efter varje och avslutade med lätt jogg. Nu så här efteråt är magen bättre än på flera dagar och det gör underverk för humöret. Höften är behandlad med Voltaren Gel och har fått välbehövlig massage. Håll tummarna för att den är bättre i morgon.

Nu återstår då att se hur kroppen i övrigt mår i morgon bitti. Det blir en stadig frukost vid åtta-tiden och om allt är väl så drar vi iväg till Karlstad vid nio. Min inställning är att genomföra loppet utan några som helst förhoppningar. Just nu är det GULD att bara ta sig runt. Ska njuta av den fina banan som till stora delar går utmed Klarälven i de centrala delarna av stan. Läge att lära mig lite inför ett eventuellt nytt lopp nästa år? Men jag ska även njuta av den stämning stora lopp brukar bjuda på. Underhållningen, publiken och alla de som man springer tillsammans med. Kanske jag joggar (eller studsar) i mål i morgon och låter som Tiger i Nalle Puh - "jo-ho-ho-hoooo..." Ska försöka få till en kort rapport om lördagen på bloggen i morgon kväll, så får ni veta. ;)

Svettigt pass följs av lite blandade känslor och funderingar i bilen hem efter träningen




Kort fakta från dagens löpträning:
Plats - Gula femman, Billingens fritidsområde
Upplägg - Uppvärmning/Stegringslopp/Tre 500m-intervaller med gå-vila efter/Nedvärmning
Distans - 5,01k
Tid - 26:25 (5:17/k)
Medelpuls - 146bpm (79 % av maxpuls)
Höjdstigning - 28 meter
Intervaller - 4:19-tempo/4:22/4:03.


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet