Stentuffa backintervaller

Intervallveckan rullar på - i dag med fyra tuffa intervaller i backe. Och roligast av allt: Jimmy var med och visade vad verklig löpstyrka är...

Det var längesen jag träffade min före detta arbetskamrat. Han är verkligen en trevlig kille och lätt att prata med. Grym på styrka och väldigt stark som löpare dessutom. Vi träffades vid Ica-butiken och efter en stunds uppvärmning och rekning av intervallsträckan körde vi de två första 480-meters-intervallerna i nära nog identiskt tempo.

Fyrahundra meter i obeveklig uppförsbacke avrundades med de sista 80 meterna i nedförsbacke. Där var målet att öka farten, trots att vi hade nått toppen i både höjd och utmattning (i alla fall jag). Det var riktigt slitsamt i värmen men ett väldigt intressant upplägg - just med den där avslutningen nedför. Jag brukar lätt tappa i fart när jag drivit på i en lång uppförsbacke, så det här blev bra träning för att hålla kvar tempot efter backen. Inför den tredje intervallen var jag så slut att jag fick ta den 12 sekunder långsammare. Men Jimmy drev på som värsta Stålmannen framför mig... Tack vare honom orkade jag hänga i hela vägen. Det hade jag nog inte gjort om jag var ensam.

Den sista intervallen blev den snabbaste (som brukligt är) och pulsen låg då nära max. Oj vad jag slet där. Sen pustade vi ut en lång stund innan vi avrundade med lätt jogg i skogen. Vi sprang via slalombacken, Strupen och Dalvägen tillbaka. Summerade 255 höjdmeter och 7,5 kilometer då vi var klara. Vi tyckte båda att det blev ett bra pass men att vi nästa gång vi springer ihop måste ta det i prat-tempo istället. Det sociala är ju en viktig del av träningen och livet också. Man kan inte slita hårt varje gång. Men jag har två tuffa intervallpass kvar innan jag ska ta det lugnt...




Lite mer från dagens träning:
Uppvärmning - 2.409 meter, väldigt långsamt.

Backintervaller 480 meter (del 1 av backe; 200m asfalt/8,5 % lutning, del 2; 200m skogsstig/10,2 %, del 3; 80m skogsstig/-6,6 %) med efterföljande gå/joggvila ca 350 meter.
Intervall 1 - 5:11-tempo.
Intervall 2 - 5:12.
Intervall 3 - 5:39.
Intervall 4 - 4:59.

Nedvärmning - 2.183 meter.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet