Långlöpning i Karlsborg

Sista långpasset före Karlstad Stadslopp genomfördes i tryckande hetta i Karlsborg på förmiddagen. Det blev en nätt runda som slutade med nästan 23 kilometer in på "milhetskontot"...

Det var än en gång ett Maffetone-pass som stod på menyn och jag startade en bit utanför Karlsborg, närmare bestämt i närheten av Stjärnvik, där cykelbanan mellan Mölltorp och Karlsborg går utmed riksväg 49. Solen var riktigt het fastän klockan bara var strax efter tio på förmiddagen. Hade givetvis smörjt mig med solskyddsfaktor och kepsen var på. Dessutom en vattenflaska på ryggen.

De första tolv minuterna var målet att hålla pulsen under 122bpm och det gick än en gång riktigt bra. Efter det höll jag pulsen mellan 122-132bpm med några få undantag då den stack iväg. Avslutade efter drygt 21 kilometer med gång för att få ner pulsen till 100bpm - men jag fick ge mig till slut. Var nere på 110 och vände. Troligtvis var jag påverkad av värmen... Men totalt 22,75 kilometer blev det. Du kan se bilder från löprundan i Karlsborg i slutet av detta inlägg.

Det här med att springa samma löprunda pass efter pass är inget för mig. Jag försöker variera mig så mycket jag kan här hemma. Visst, några favoriter har man ju, och de återkommer lite då och då, men jag gör gärna som i dag och åker iväg nånstans och springer. Det är ett bra sätt att lära känna nya ställen. Här i närheten har det blivit löpträning både i Tibro, Lidköping, Skara, Falköping och Karlsborg. Och är jag bortrest tar jag alltid med mig löparkläderna. Finns det dusch eller badmöjligheter efteråt så blir det hur bra som helst. Kul tycker jag att det är i alla fall.

Ingen löpning i morgon. Eventuellt styrketräning och lite teve-tittande. Det är ju Stockholm Marathon. Ingen distans för mig ännu, så att se det på dumburken blir bra. Får inspireras och lära av alla grymma långdistansare för att en vacker dag kanske våga anta utmaningen. För övrigt gäller upptrappning inför Stadsloppet i Karlstad den 18 juni. Fyra intervallpass i rad väntar med det första nu på söndag. Det blir en blandning av olika pass men mest innehållande långa intervaller. Häng gärna med om du vill. Bara att "plinga" mig så gör vi upp en tid. Jag har sprungit intervallerna på P4:s löparbana (grus) det senaste, så var och en kan springa precis vilka intervaller man vill men ändå vara tillsammans.

Startade med att springa på cykelbanan intill RV49 mot Karlsborg. Man kan ana Bottensjön till vänster i bild och höjden som syns i samma riktning är Vaberget. Därifrån har man en vacker utsikt över hela Karlsborg. 

Så efter ungefär fyra kilometer var jag inne i själva samhället och sprang på strandpromenaden utmed Bottensjön. Det var gött med lite skugga. Hade med mig vatten och var fjärde kilometer drack jag. Viktigt i värmen!

Friluftsområdet vid Norra Skogen och Skackasundet bjöd på overklig grönska. Solen gjorde sitt för att förstärka denna.

Äspenäset i Karlsborg bjuder på tjusiga villor.

Här är en bild på gubben själv... Ingen vidare fart eller spänst - bara långsamt nötande, kilometer efter kilometer. Trivs bra med långsam långlöpning och tänkte att jag kanske ska kalla mig SlowRunner istället. Här passerar jag campingen och har precis nått 14 kilometer. Åtta kilometer kvar...

Jag sprang på asfalt, grus, stigar, bryggor och gräs. Här utmed Göta kanal i riktning mot Vättern.

Efter att jag rundat Vanäs udde och tagit en bild av den vackra fyren där så joggade jag igenom Fästningen. Hade en plan för hur jag skulle springa men hamnade fel. Det blev en omväg men vad gör det. Till slut var jag klar och framme vid badplatsen. Hoppade i - fick bort svetten och svalkade av mig. Det var ingen värme i vattnet precis. Gissar på 13-14 grader, men det funkade. Tre snabba dopp och jag var som en människa igen. Åkte till en pizzeria och avnjöt en Calzone, en tillbringare med vatten och en äkta Coca-Cola. På vägen hem stannade jag till hos mor som tittade frågande på mig när jag berättade vad jag hade gjort.

När jag satte mig i bilen och skulle åka hem från mor visade temperaturen detta...


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet