Vart var vi på väg?

Efter drygt två mil passerade vi denna stad som gärna förknippas med en gosse som heter Bert.

Skallsjö kyrkas karaktäristiska torn syns från motorvägen några få mil före målet


Titta på bilderna ovan. De visar ett par ställen vi passerade på väg mot vår destination. På orten finns gott om butiker, restauranger och sevärdheter. Och en jättestor nöjespark som slog upp sina portar för säsongen just denna dag...

Du har räknat ut det nu, va? Om inte så gör du det snart - i annat fall finner du svaret i slutet av detta inlägg. Vi såg redan på morgonen att det skulle bli en fin dag så vi bestämde oss för att ta en tur till storstan. Hade egentligen inget riktigt syfte med resan mer än att bara komma ifrån det vanliga och få lite omväxling. Vi stannade till vid Skallsjö kyrka på vägen. Den där kyrkan som syns från motorvägen och vars torn har något av en fyrkaraktär. En kyrka som vi flera gånger talat om att besöka nån gång. Den gången blev just denna lördag...

Det var en jättefin kyrka och därinne pågick nån form av aktivitet. Tror det var nån kör som övade. Just då vi tittade in gjorde de gymnastiska övningar. Vi vände och såg en skylt som visade vägen till tornet - och dit tog vi oss upp. Där möttes man av ett härligt ljus och rymd - och en fantastisk utsikt i alla väderstreck. Verkligen speciellt.


En vacker ljuskrona i tornrummet

Utsikt mot ett slott vars namn påminner om en kroppsdel

Den sista biten mot målet flöt på bra och vi tog oss igenom ett vältrafikerat centrum och parkerade i Nordstans parkeringshus. Sen var vi runt i en massa sportbutiker såklart, Saluhallen (åt lunch och köpte turkisk konfekt där) och en del andra butiker. Till sist blev det en fika på Kanold café och efter det åkte vi till grannkommunen och Allum köpcentrum. Där var det "grillfest" och alla som ville bjöds på grillat. Det var gott...

För min del fick jag med en löpningsrelaterad pryl hem; Haglöfs Gram 1 vätskebälte. Den kändes bra direkt och satt bra rund midjan. Flaskan (6dl) var lätt att ta i och ur och bältet är anpassat för löpning och trail. Funkar givetvis att ha på vanliga vandringar också. Blir till att testa det på kommande löpturer för att vänja mig. Vill gärna ha det på Wings for Life. Jag har även köpt en billig aluminiumfilt på Biltema. Den tänkte jag använda direkt efter nämnda lopp, i väntan på bussen, för att slippa bli kall.


Fika på Kanold café

Haglöfs Gram 1 - vätskebälte

Biltemas aluminiumfilt köptes in för under 20-lappen

I går var jag ute en kort löptur tillsammans med Anna. Hon tränade pulsstyrd träning (låg puls) så vi sprang ganska lugnt. Det var skönt. Hade på mig mina nya orange skor och de kändes bra direkt. Dock märkte jag av ett skoskav på höger häl efteråt och det var mindre bra. Får se till att skydda hälen lite bättre framöver och hoppas att det blir bättre när skon är mer insprungen. Fick ihop drygt elva kilometer och Anna fick ihop 17 på sitt långpass. Bra gjort!


Provade en kompressionströja från Under Armour på Stadium. Den satt grymt bra och jag gillade Batman-motivet! Satt dessutom riktigt tight och funkade i både medium och large. Men jag behöver nog vara lite mer "musklad" om jag ska bära en sådan med rätta, va? "Spinky Batman" är ingen bra reklam... ;)


Och nu: "Vart var vi på väg?" Rätt svar är givetvis Göteborg.


Fredagens Wing for Life kapacitet/resultat:
14 kilometer på 1.26:00
 
[Freagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet