Positivt formbesked

Det blev ett mycket positivt formbesked när jag sprang mina femton snabba kilometer tillsammans med Stefan, Micke och Fredrik i dag. Tänk vad mycket starkare man kan känna sig när man är några stycken som springer ihop...

Efter att ha masat mig ur soffan här hemma bytte jag om och gick ner till Arena Skövde där jag träffade resten av gänget. Efter lite småprat sprang vi en runda som gick blandat på både asfalt, grusvägar och små stigar i skogen. Tempot gick ner lite grann på skogsstigarna, men det var för att skona våra kroppar som jag valde att variera underlaget lite. Inspirerad av de andra duktiga löparna höll jag upp tempot en del och de flesta kilometertider hamnade med god marginal under de tänkta fem minuter varje kilometer skulle ta. Det kändes helt fantastiskt att kroppen svarade så bra - för innan vi kom iväg var jag väldigt tveksam till om jag ens skulle orka ta mig igenom passet i den tänkta farten.

Men det gick ju bra och de femton snabba snittades i 4:48-tempo. Medelpulsen låg dessutom bra mycket lägre än den medelpuls jag hade i Wings for Life 2015 (se mer nedan). Det var som sagt ett gott formbesked och en bra genomkörare inför loppet. Det bästa var väl känslan av att jag skulle kunnat fortsätta i ungefär samma tempo ett bra tag till... De senaste veckornas träning har gett resultat. På lördag kväll väntar ett pass med fyra stycken fyra-minuters-tröskelintervaller och sen väntar tre veckors lugn löpning, alternativ träning och mycket vila.

Mer info
Första 15k Wings for Life -15: Tid, 1.11:50. Medelpuls, 162bpm. Höjdökning/minskning, 133/131.
Dagens 15k snabbdistans: Tid, 1.12:02. Medelpuls, 154bpm. Höjdökning/minskning, 73/73.



Dagens Wing for Life kapacitet/resultat:
 26 kilometer på 2.11:00
 
[Dagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]



Måste få dela med mig av en bild på tjejen som ser till att jag kommer ut på promenader varje dag: Selma! Världens bästa hund...




Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet