Löpning med stavar

Micke hade dragit ihop ett gäng motionssugna killar och tjej till kvällens utmaning - löpning med stavar på Lila milen. Det var första gången jag sprang med stavar och det var lite som att koppla in "fyrhjulsdriften" på en bil i uppförsbackarna. Effektivt och stabilt.

Men det var jobbigt! I de längsta branta backarna gick jag faktiskt. Hade varken orken eller motivationen men pulsen fick sitt ändå - vilket är mitt mål med veckans träning (hög puls alltså). Med ett jämförbart löppass från förra året så hamnade min medelpuls fem slag högre den här gången med stavar. Men då ska man nog betänka att jag förbättrat min kondition något sen den gången - så det är nog egentligen lite större skillnad i puls med stavar än utan. Speciellt då jag inte är så van att aktivera överkroppen så där vid löpning.

Vi sprang i huvudsak på den kuperade Lila milen på Billingens fritidsområde. Det blev en avstickare på ett ställe som gjorde att en av uppförsbackarna blev lite längre. Härligt! Det var speciellt att springa med stavar men efter ett tag kändes det som tekniken satte sig. Man sprang och pendlade med armarna ungefär som vanligt men med hjälp av staven tryckte man till i marken i höjd med fotisättningen ungefär. Det gav mer skjuts framåt. I uppförsbackarna tryckte jag i stavarna lite extra och förlängde löpsteget å liksom sprätte uppåt i backen - åtminstone när backen var kort. Det var rätt gött å fördela kraften så där och benen behövde inte jobba lika hårt när armar och stavar var med å tryckte på.

Jag är inte speciellt van att aktivera överkroppen, så det lär bli träningsvärk i bland annat Musculus serratus anterior i morgon. På onsdag blir det en lugn löptur på Gröna milen innan de som vill ger sig av på skidgång i slalombacken. Där drar vi förmodligen på oss mer träningsvärk. Skidgången kommer bli galet pulshöjande och vi kommer garanterat vara helt slutkörda efteråt. En härlig mjölksyrefest väntar? Välkommen du med!

15:45 Löpning 10k (lugnt). Stora parkeringen, Billingens fritidsområde.

17:00 Skidgång, 4x300m. Parkeringen nedanför slalombacken. Lär dig mer om skidgång här.


Dagens Wing for Life kapacitet/resultat:
 12 kilometer på 1.18:00
 
[Dagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]


Löpning med stavar kan både kännas lätt och vara jobbigt...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet