Taggar ner och taggar upp!

Om ett par veckor är det dags för årets första stora lopp - Winterrun i Göteborg - och jag håller som bäst på att ladda upp inför detta. Med löpning så klart...

Inför ett lopp försöker jag mixa konceptet "tagga ner" och "tagga upp" samtidigt. Det låter kanske konstigt, men det är det egentligen inte. Ungefär tre veckor före loppet så brukar jag succesivt minska på mängdträningen och vardagsmotionen å istället satsa mer på pulshöjande pass. Nått pass mindre blir det, inte så långa löpningar men ändå hålla igång med bra varierad träning. För det mesta blir det intervallpass, där jag försöker hitta det tempo jag ska hålla i det aktuella loppet. Inte alls säkert att DET tempot överensstämmer med tempot jag VILL hålla. Oftast springer man lite snabbare än måltempot på intervallpassen men de ger ju ändå en liten fingervisning om var man befinner sig på ett ungefär. Det är bra om man hittar ens aktuella tempo inför ett lopp och kan fokusera på det. En del styrketräning blir det också förstårs.

Har inte kommit fram till vad som kan vara ett rimligt tempo eller mål-tid för Winterrun - men under 50 minuter har jag ju mer eller mindre som ett standardmål för 10k-distansen. Med den form jag har i dag så kan det nog funka. Har jag en bra dag kanske jag kan komma ner mot 45-46 minuter och klaffar allting så kan det bli under 45. Troligen vet jag mer efter Vinterspringet i Karlsborg nu på lördag? Blir nog milen där i "säkert tempo" så lite snabbare än den tiden kan det eventuellt bli i Winterrun då. Men nog om tider i Karlsborg och Göteborg nu - det viktigaste är att få vara med å springa Winterrun I Göteborg, stå där vid startlinjen tillsammans med en massa likasinnade, galna vinter-löpare och njuta av den stämning och atmosfär som välorganiserade upplevelselopp ofta brukar ge.

Så hoppar vi raskt vidare till gårdagens intervallpass. Ett pass som innehöll fem korta intervaller (400m) i en snöig och hal uppförsbacke på Vasagatan här i stan. Det är en trevlig gata och ett favoritträningsställe för mig. Den fina allén rymmer en grusbelagd gångväg och på var sida om alléraderna går de två enkelriktade körbanorna. Jag höll till mellan Skaraborgsgatan och Varnhemsgatan. Med två procents uppförslutning är det här ett lagom ansträngande ställe att träna på. Snö, halka och att jag sprang i mina vanliga löpardojor utan dubb eller broddar, gjorde ansträngningen extra hög. Men det gick bra! Det kändes gött!

De tre första intervallerna gick i exakt samma tempo (4:17) och tiden skiljde bara med en tiondels sekund i ena intervallen av dessa tre (och jag som brukar ha så svårt att hålla ett jämt tempo). Den fjärde intervallen var en så kallad referensintervall (utan någon större ansträngning) och gick lite långsammare medan den sista blev att ta ut all energi och ork som fanns kvar. Efter varje intervall gick jag och joggade samma väg tillbaka. La en hel del kraft på löptekniken. Försökte ha en bättre hållning (skjuta fram höften, höja bröstet och "bära serveringsbrickor och ägg" - alltså hålla handflatorna uppåt för på så vis minska mitt flaxande med armarna i sidled) och tänka på att fortsätta med kortare steg. Ovant med hållningen - men nånstans ska man ju börja. Intressant att se hur kroppen reagerar på det. Hur ryggen reagerar. Jag kallade träningspasset lite skojsamt för "Servitörsintervaller" eftersom jag sprang med stolt hållning och som om jag bar på en serveringsbricka i var hand. Måste sett rätt kul ut...
Intervallerna ligger som varv 2, 4, 6, 8 och 10.





Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet