Skrämmande längdskidåkning

Såg ni inslaget med Evy Palm i Nyhetsmorgon i morse? Hon och löparbloggaren Petra Månström gästade studion och gav råd till alla nyårsfirare som, kanske med lite för mycket innanför västen, lovat att springa Stockholm Marathon i sommar...

Men även om man inte befinner sig i en situation - där man har gett ett löfte om att gå från soffpotatis till maratonlöpare på fem månader - så var inslaget intressant ändå. Jag tyckte det var roligt att höra Evys sunda syn på löpning och varför hon fortfarande håller på med det. Förmodligen gillade jag hennes ord eftersom de stämmer så väl in på min egen syn om vad löpning betyder och vad det står för. Personligen skulle jag inte ge mig på en mara - inte ens nu då jag klarar av att jogga tre mil utan större problem. Jag har nämligen insett att min kropp behöver anpassas väldigt försiktigt till längre distanser. I år är målet att öka från 30 till 35-36 kilometer ungefär. Möjligtvis skulle jag kunna ta mig an ett maraton 2017. Kanske...

Vill du se inslaget så KLICKA HÄR. Jag vågar inte lova hur länge det ligger kvar på tv4Play.

I dag har jag haft träningsvila men varit aktiv ändå. En promenad med hunden, gått fram och tillbaka till jobbet och rört på mig en hel del i tjänsten. Den här veckan har jag gått in i mitt träningsupplägg vad gäller förberedelse inför Winterrun i Göteborg den 23 januari. Det blir några pulshöjare varvat med några lugna pass. De sista dagarna innan loppet tar jag det ganska lugnt.

Nu ska det bli intressant att se hur det går med längdspåren uppe på Billingen. Kylan är här och en del snö har vi fått också - å om jag förstått saken rätt så är man flitiga med att få ut konstsnön i skogen. Kikar man runt på andra bloggar och på Facebook så är det väl åkbart nu, men si och så med spårkvaliteten. Med tanke på kylan så borde det snart finnas tillräckligt med snö för att få till fina spår. Det är nog 20 år sedan jag åkte längdskidor senast, så det jag ser framför mig är något som känns ganska främmande - och lite skrämmande - men kul. Det blir nog en bra alternativ träning det här...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet