Hårda intervaller med ny pulsklocka

Jag trodde att träningsvärken efter gårdagens längdskidåkning skulle slå in med full kraft i dag. Men det var lugnt. Lite smått seg i överkroppen var jag men inget som störde. Jag hade till och med orken att köra ett intervallpass i backe i kväll...

Men då snackar vi inte skidåkning. Vi snackar löpning! En extra krydda på löprundan var att jag fick testa min nya pulsklocka, en Garmin Forerunner 630, som jag beställde förra veckan. Det är en riktigt häftig löparklocka och jag ska berätta mer om den i nått inlägg längre fram. Behöver testa den och lära känna den lite bättre först.



Intervallpasset gick ut på att köra i mitt måltempo för 10k så långt jag kunde i en någorlunda brant backe. Det gick rätt bra. Första och fjärde intervallen var snabbast och de två i mitten låg i precis lagom tempo och puls för en mil. Tanken var att springa varje intervall lite längre än de 260 meter jag gjorde (6 % medellutning) men magen var orolig så det var lite svårt att pressa sig så långt. Och ingen klocka i världen kan göra jobbet åt en, men det var kul att kolla in alla olika värden som visades under löprundan. Jag testade att förändra löpsteget ett antal gånger och såg genast hur resultaten förändrades. Men trots den nya klockan så var själva träningen lika kämpig (och rolig) som vanligt - och svetten rann utmed hela kroppen när jag kom hem. En oslagbar känsla...

S å   h i m l  a   s k ö n t !!!

Pulsklockan berättade efteråt att den förutsåg att jag kommer springa 5k på 20:50, 10k på 43:12, en halvmara på 1.35:40 och ett maraton på 3.19:08. Man tackar! Men jobbet får jag nog göra själv? Enligt återhämtningsrådgivaren ska jag tydligen vänta till klockan 15:00 i morgon innan jag kör nästa hårda pass. Men nån mil i skidspåret på förmiddagen är väl inte att räkna som hård träning, va? Inte så som jag kör skidor i alla fall... :D


 
Min nuvarande träningsbelastning baserat på puls. Får se vad den säger i morgon...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet