Ny bana för Winterrun i Göteborg

Tiden går så vansinnigt fort och julens ankomst närmar sig på allvar. Jag är ledig några dagar just nu men över jul & nyår jobbar jag som vanligt igen enligt mitt rullande schema, både röda och svarta dagar. Och när väl alla helger är slut närmar sig mitt första motionslopp i löpning för det nya året - WinterRun i Göteborg.

Bansträckningen för WinterRun släpptes i dag. Jag trodde att det skulle bli samma bana som förra gången, men se det blev det icke! Den största skillnaden är väl att den här banan går upp till Jakobsdal, via en tunnel under E6 i höjd med Balder på baksidan av Liseberg och en smal cykelbana med mötande löpare. Om jag uppfattat allt rätt så är det där som själva backtävlingen äger rum; en drygt 200 meter lång backe med 20 höjdmeter innebär ca 10 procents lutning, brantast i början. Vore härligt att klämma till med en riktigt bra tid där. För övrigt ser banan en aning knixig ut. Många tvära kurvor plus att det lär vara trångt på sina ställen, speciellt där löparna möter varann. Men det ska nog gå bra. Allt är ju på skôj och det blir förhoppningsvis ett "feelgood-lopp" rakt igenom. Har lite olika idéer om hur jag ska lägga upp detta mil-lopp på femkilometers-banan, men dom idéerna utvecklar jag eventuellt här en annan gång...

På dagens lugna träning fick jag in mera backträning. Började med att springa Norra Bergvägen uppför, för att sedan fortsätta in på Brandstorpsvägen och en bit upp på den vika in i skogen till Lila milen "åt fel håll". Det resulterade i en start och uppvärmning med nästan två kilometer ständig uppförsbacke, fem procents medellutning (ca 250m på Södra Bergvägen undantaget), och ett medeltempo på 5:05. Jo, jag är nöjd med det. Backträningen ger som sagt. :)

Kändes bra att få med lite skog och stigar på träningen också. Det är annorlunda att springa på dessa och den typen av trail-träning behöver jag. Har lite svårt för att springa snabbt på små kuperade stigar. Det var en touch av vinter i skogen, frostigt och lite vitt, vilket gav en fin vinter-inramning där jag joggade fram. Några minusgrader var det också, så nu hoppas jag att det snart blir farbart i Billingens skidspår igen så att jag kan ge mig ut och testa längdskidorna jag köpte för ett tag sedan. Det blir ett bra komplement till löpträningen.


Banprofilen för WinterRun i Göteborg 2016. Bilden är lånad från deras hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet