God-Jul-Intervaller

Först och främst vill jag önska er alla en riktigt god jul. Njut nu av julens alla godheter och låt friden och glädjen prägla gemenskapen (eller ensamheten) och låt det bli en bra helg - hur du än har det.

Hur brukar din julaftonsmorgon se ut? Min brukar börja med en alldeles för lång sovmorgon, en lång frukost och lite julklappsutdelning till ungarna. Nu har två av mina barn flyttat hemifrån och vi har bara yngsta dottern kvar här hemma, så den här morgonen blev inte riktigt lik tidigare julaftonsmorgnar...

Jag var uppe redan vid halvåtta för ombyte till tights, undertröja, jacka och reflexväst. Det sista jag gjorde innan jag gick ut var att snöra på mig löpardojorna. Jodå, planen var en löprunda denna "tidiga" morgon. Pulsklockan var givetvis med (inställd på uppvärmning, fyra stycken 1k-intervaller med två minuters vila efter samt nedvärmning som avslutning), och solen hade ännu inte hunnit gå upp när jag sprang mina första steg upp för Norra Bergvägen.

Jag hade en plan för hur jag skulle springa min runda. Hade valt ut vägarna med omsorg och memorerat dem in i minsta detalj. Det var en jobbig start, med stigningen de första hundra meterna, och hjärtslagen var snart uppe nära min maxpuls. Men sen fick jag en skön utförslöpning och efter det lite blandat upp och ned. Pulsen gick ner å det kändes mer behagligt. Efter nästan tre kilometers jogg satte jag igång intervall nummer ett - målet var att hålla mitt tänkta miltempo (runt 4:23) på var och en av mina kilometerlånga intervaller. Det var ganska jobbigt att anstränga sig så på fastande mage och knappt vaken... Tvåminutersvilan efter varje intervall gick alldeles för snabbt och återhämtningen var inte maximal precis. Men så var ju tanken också. Det var bara att bita i!

Jag var rejält trött inför den fjärde och sista intervallen. Den blev lite lugnare än de tre första men ändå i ett helt okej tempo. Nedvarvningen efteråt var en befrielse och jag tog till och med lite tid på mig för en selfie vid Skövdes beach - stranden vid Boulognersjön (där jag sprang i sanden åt båda håll). När jag var klar efter tio kilometer kände jag mig nöjd och belåten med mitt pass. Och när pulsklockan var tömd såg jag att mitt vägval hade lyckats bra... :)

Än en gång - God Jul till er alla!





Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet