Det finns ingen rättvisa!

Har vilat mig i dag! Hade i tankarna att ta ett pass på gymmet senare på kvällen men jag kände att orken inte fanns där. Viktigt att lyssna på kroppen, så jag stannade hemma och kollade på en Bond-film istället. Ett bra sätt att vila på...

Natten mellan torsdag och fredag var jag på smygpremiären av den nya Bond-filmen 'Spectre'. Det är inte första gången jag är på nattbio. Det är ganska speciellt. Filmen var 2.38tim lång - ungefär samma längd i tid som jag skulle vilja springa Wings for Life World Run på - så vi lämnade biosalongen en stund efter halvtre på morgonen. Tur att vi hade ledig fredag. Jag tänker inte recensera filmen här men ett betyg kan jag ge; och det får bli en klar fyra (av fem). Filmen jag såg här hemma i kväll var 'Skyfall'. Hyfsat bra den med. En mellan-trea.

I morgon är det dags för jobb igen. Men på förmiddagen är jag ledig och beroende på väder väljer jag träning. Uppehåll betyder ett lugnt och fint löppass. Helt utan krav på distans, puls eller fart. Bara springa så där så det känns bra. En trekvart eller så. Regnar det väljer jag styrketräning på gymmet. I så fall blir löppasset på torsdag - oavsett väder...

Sen har jag lovat Anna att jag ska göra ett träningsschema för henne som gäller under två veckor med start den 9 november. Utgår från mitt eget upplägg men tar lite hänsyn till hur hon gillar att träna. Tänkte mig nått sånt här:

Nedanstående pass gäller. Man väljer själv i vilken ordning och vilka dagar man vill ta passen. Om man vill kan man ta flera pass på samma dag - t ex löpning som uppvärmning före gymmet eller simning som nedvarvning efter ett hårt pass. Intervallöpning startar alltid med 15min uppvärmning och avslutas med 10min nedvärmning. Man väljer även intensitet på passen efter dagsform. Känns det okej att trycka på så gör det! Vill man ta det lugnt, då gör man det. Ingen press! Inga krav! Det ska vara en glädje att träna och längtar man till nästa pass strax efter man är klar, då har man lyckats...


9-15 november:
  • Distanslöpning/backe, minst 30min. Förslagsvis Lila milen eller annat kuperat spår/väg.
  • Distanslöpning, gärna i 80min. Ett kravlöst pass som enbart ska kännas behagligt för dagen.
  • Distanslöpning (backe/intervall), minst 40min. Kör på så som känns rätt för dagen. Gärna i backar som korta intervaller (5-10st a 100-200m) om orken finns. Annars lugnt, lätt och fint.
  • Styrketräning. (1-3 pass på gymmet - eller nått lättare hemma).


16-22 november:
  • Löpning/intervaller, totalt 40-60min.  Intervallpass, 1-5 repetitioner med en längd som känns okej för dagen. Korta intervaller - lite snabbare än tänkt 10k-tempo. Långa intervaller - tänkt 10k-tempo eller lite långsammare.
  • Distanslöpning, minst 45min. Kör på så som känns rätt för dagen eller välj annan träning (simning. crosstrainer eller något annat du tycker är roligt). Om kroppen känns sliten - vila!
  • Löpning i backe/intervaller, minst 40min. Korta intervaller i lätt lutning (t ex utanför Billingskolan) med måltempo för 10k eller lite snabbare. 100-300m/5-10rep
  • Distanslöpning, gärna i 30 min. Ett kravlöst pass som enbart ska kännas behagligt för dagen.
  • Styrketräning. (1-3 pass på gymmet).

Lycka till Anna! Det kommer nog att gå bra...
 
 
Till sist vill jag bara skriva några ord om fallet med Lisa Holm. Detta ofattbara som hände en vacker försommardag då en ung flicka, på väg hem från sitt jobb, möter den värsta sortens grymhet personifierad. Hon hade absolut ingen anledning att tro att detta ska hända henne - ändå mördas hon och göms undan i ett litet skåp. Det ska ta ungefär fem dygn innan hon hittas i skåpet i en arbetsbod. Det är så grymt det som tycks hänt. Det är svårt att finna ord.
 
Rättegången har just avslutats och inom två veckor ska tingsrätten meddela dom i målet. Men redan i morgon får vi en fingervisning åt vart det lutar. Då ger man besked om den åtalade ska vara fortsatt häktad eller släppas på fri fot. Den personen som gjorde så här mot Lisa Holm ska givetvis vara bakom lås och bom i resten av sina dagar. Den personen ska aldrig mer ges möjlighet till att ens tänka tanken om fler sjuka handlingar. Ett livstidsstraff skapar ingen rättvisa mot vad Lisa Holm och hennes anhöriga, nära och kära känner och har fått utstå. Jag orkar knappt föreställa mig hur flickans sista minuter i livet var. Jag orkar knappt föreställa mig hur familjen kände det den där dagen då hon försvann, var borta och sedan hittades. Det går inte. Jag har själv barn. Det gör för ont...
 
Nån rättvisa finns inte! Kommer aldrig att finnas. Vad straffet än blir får inte Lisa Holm livet tillbaka. Alla som kände henne får leva med sorgen och saknaden under resten av deras liv. Den bördan kan inte uppvägas av något straff. Kärlek, omtanke och mycket hjärta! Till Lisas familj och till alla som berörts av hennes öde. Vi är många som tänker på er! Vi har också berörts...
 
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet