Viljan spelar roll!

Jag tänkte mig ett ganska lätt pass på gymmet - å så var det något som sa till mig att jag skulle köra ett tuffare pass istället... Tror det var viljan som talade till mig.

Det finns dagar då det är svårt att ta sig till gymmet eller ut i löpspåret. Helt naturligt för man är ju inte mer än människa. För mig funkar det att ha en träningsplan då. Den hjälper mig. Den "tvingar" mig ut även om det är motigt. Träningsplanen förstärker min viljestyrka! Fast vissa dagar fejlar man ändå...

Denna och nästa vecka kör jag ju som bekant på ett träningsupplägg som Anna har gjort. Då blir det ännu viktigare att genomföra passen (så länge träningsupplägget inte går överstyr och uppenbarligen riskerar ens hälsa) som är inplanerade. Anna har lagt upp ett väldigt klokt träningsschema så det finns egentligen inga undanflykter. Men den här veckan har börjat tufft på det privata planet. Ett tag trodde jag att varken tid eller ork skulle finnas men det har gått bra. Då tiden ändå visade sig finnas så blev träningspassen en befrielse. I dag var inget undantag.

Det blev som sagt ett styrketräningspass. Cyklade ner till gymmet med intentionen att köra en ganska lätt styrketräning. Med 12 repetitioner i ett set per maskin skulle vara ganska lagom. Sen tänkte jag till. "Nä, jag ska ju inte köra maxstyrka i dag men jag behöver ju inte köra alltför lätt ändå, nu när jag ändå är här..." Viljan att ta i mer tog över och spelade en viktig roll i mitt beslut. Jag la på hyfsat med vikt och jag bytte ut mina tänkta 12 repetitioner  till 8 repetitioner i 3set - dubbelt så mycket alltså. Det blev ett fint pass och lagom svettigt med. Nöjd med mig själv cyklade jag hemåt efter 53 minuter på gymmet! Träningen gav sitt! Och en sak är jag säker på: hade det inte varit för Annas träningsschema och min vilja så hade jag inte kommit iväg till något gym i dag...




Jag och Selma på höstpromenad 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet