Träning och motion som livsstil

Jag läste en artikel i Skaraborgs Allehanda om en man som har sprungit samtliga Billingehuslopp sedan 1966. Det är helt fantastiskt! Ett lopp varje år - 50 stycken - utan att vara så sjuk eller skadad att han behövt ställa in.

Mannen heter Göran Engström och han bor strax utanför Skövde. Han har idrottat i hela sitt vuxna liv och han håller på än. När han var på topp sprang han sitt bästa maraton på 2.57. Man förstår ju att han inte är på samma nivå nu som förr - men i fjol åkte han ändå 450 mil på sina rullskidor och 70 mil på de vanliga skidorna (totalt nästan 15k på skidor i snitt var dag). Imponerande! Han älskar att motionera och det har blivit en livsstil för honom. Tidigare i år åkte han Vasaloppet på mindre än åtta timmar - och som sagt - nu i oktober sprang han Billingehusloppet för 50:e gången. 10.5 kuperade terrängkilometer under timman. Han är nog ganska ensam om att ha sprungit samtliga Billingehuslopp. Eller vad tror ni?

Jag måste säga att jag känner en hel del likheter med Göran. Han satte orden på det här om varför man tränar - och varför just jag tränar. Det handlar inte om att bli bäst eller så. Det hela har utvecklats till en livsstil för honom och så även för mig. En livsstil som jag hoppas kommer att hänga i länge till. Tänk om även jag orkar hålla på så där när jag blir 75 år. För det här med motion på olika sätt ger så mycket tillbaka. Dels är det kul att motionera och dels så mår man så otroligt bra av det. Om du vill läsa mer om Göran Engström så finns en länk här: 'En bra kondition är inte så tung att bära' - sla.se - Skaraborgs Allehanda (krävs eventuellt inloggning).

I dag var jag en sväng på gymmet. Hade ju tänkt mig att köra enligt Nautilus-modellen (typ 12rep i tre set per maskin) men glömde av mig och körde maxstyrka istället. Det är bra mycket jobbigare och det känns rätt ordentligt i kroppen. Kanske inte var helt optimalt inför min tanke att persa i Strupen i morgon - men, men... Jag får väl göra ett försök för ett personbästa där en annan dag om det låser sig...


Styrketräningen tog 1.05. Vet någon som blir nöjd då...
Uppvärmningen på motionscykeln och på löpbandet innan tog drygt 30 minuter.
Sen några minuters nedvarvning på motionscykeln.
Plus 800 meter promenad x2 till och från gymmet.
På eftermiddagen promenad igen (se nedan).
Bra va? :)
En promenad med Selma i Strupen i eftermiddags. Fick dessutom sällskap av äldste sonen.

Minns ni den här skylten? Finns den kvar, undrade jag...

...så jag gick till slalombacken för att kolla...

...och där på gräset låg den. Undrar just vad som gäller?

Utsikt över Skövde

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet