På nya vägar med Maffetonelöpning

Nu har jag analyserat och funderat runt Hässelbyloppet i söndags - och jag har kommit fram till att det inte alls var så illa som jag upplevde det då. Istället är jag synnerligen övertygad om att jag är på helt rätt väg i min träning. Nästa år lär bli både snabbare och uthålligare (?) trots min höga ålder... :D 

Vill du läsa mer om min analys från Hässelbyloppet så kan du göra det HÄR. I det inlägget frossar jag ordentligt i statistik, känslor och fakta - och jag kommer dessutom uppdatera inlägget om jag hittar nya förklaringar och rön framöver. Att läsa detta inlägg är ett måste för varje nörd! Med de orden lämnar jag nu Hässelbyloppet 2015 bakom mig.

Dagarna efter Hässelby har varit ganska lugna. Hade rejält ont i ryggslutet ett par dygn efter loppet. Har sysselsatt mig med lite styrketräning här hemma och sprungit ett par lugna pass. Jag har varvat detta med hundpromenader och det har känts som en lagomnivå. Tyvärr ingen rullskidåkning denna vecka - och jag tror att rullisarna får vara kvar i garaget tills nästa vecka. Bra att överkroppen får vila för mina muskler är ordentligt spända. Skulle behöva en hel "spa-vecka" innehållande lämpliga behandlingar av hela kroppen...

Mina löppass den här veckan har genomförts med låg puls. Väldigt låg puls... Den här gången tog jag fram pulsen med hjälp av Maffetone-formeln - dvs 180bpm minus min egen ålder (53), vilket då blev *127bpm. Så gav jag mig då ut å börja jogga, och så fort pulsen gick över 127 slag per minut så lugnade jag ner mig (promenerade om så behövdes) tills pulsen gick ner till 127bpm igen. Har aldrig sprungit med en så här låg puls förut, så det blev många promenader eftersom pulsen snabbt gick över max. Nu har jag inga planer på att köra enligt Maffetones upplägg helt och fullt - men på långa pass kommer jag anamma detta upplägg nån gång ibland. Alltid kul att testa nytt och variera sig så mycket som möjligt. Vill du veta ännu mer om Maffetones så kan du läsa detta svenska inlägg   **HÄR.

I går sprang jag en mil tillsammans med Selma. Hon sprang lös, och på den näst sista kilometern drog vi på ordentligt på järnvägsbanken vid Våmb. Jag var på väg mot en mycket fin kilometertid i 3:44-tempo - då möter vi två cyklister vid två olika tillfällen och är tvungna att slå av på takten (koppla Selma) tills vi hade passerat dem. Men det blev en snabb kilometer ändå: 3:49-tempo. Det var ingen puls på 127 då vill jag lova...


Det blev en ny reflexväst till Selma i dag. Bättre passform och enklare att ta på än vad den gamla var.
Det är viktigt att vi alla syns i mörkret!


I dag blev det lite längre löpning (14,5k) och på egen hand. Max 127 i puls som sagt och runt om på Skövdes gator. Sprang ut till Trädgårdsstaden och utforskade etapp 2 i skapandet av ett stort villaområde där. Dom har hunnit en bra bit. Spännande att springa på nya vägar och se nya vyer. Jag trodde jag skulle kunna ta mig ända ut till Horsåsvägen - men det var så många arbetsmaskiner i arbete så jag vågade mig inte fram hela vägen. Sprang även förbi det nya "Jula-huset", där även Willys och Elgiganten ska samsas tillsammans med Jula. Spännande! Bra för Skövde tror jag och strategiskt placerat i Stallsiken där Inlandsvägen (Rv26) passerar. Och det måste ju vara kanon för de boende i Trädgårdsstaden att få en närliggande dagligvaruhandel...


En frostig morgon mötte oss på promenaden

Kan en brännässla med frost brännas?

Solen sken och det var en oerhört vacker morgon

Frosten låg kvar länge på Karstorps fotbollsplan

Nya delen av Nolhagavägen i Trädgårdsstaden. Här pågår förberedelserna för etapp 2 för fullt just nu.

Jula-huset. I bakgrunden skymtar man bland annat  Biltema och Media-Markt.


*Har läst Maffetone-formeln lite noggrannare och ser att jag nog tillhör kategori D - och då ska jag lägga till fem slag till per minut. Det vill säga 132bpm. Får justera detta till nästa gång jag kör denna metoden.

**Om jag förstått det svenska inlägget rätt så visar uträkningen att arbetspulsen ska ligga mellan 117-127bpm - men med ovanstående formel kan man säga att det ska ligga mellan 122-132bpm. Vid start kollar man sin puls (t ex 80bpm) och sen sker uppvärmningen under 12-15 minuter och stegras då långsamt så man vid uppvärmningens slut når arbetspulsens nedre del (i mitt fall 122bpm). Sen jobbar man i arbetspulsen (122-132bpm för mig) under passet (minst en timma långt) och slutligen varvar ner succesivt - promenerar det sista - tills man når sin "startpuls" och lägger till 20 på denna (alltså t ex 80+20=100bpm). Passet är slut! Well done!!!

Kommentarer

  1. Snygg-Selma!
    Kul att du upptäckt Maffetone, tyvärr sammanfaller min max A1-puls med min MF-puls, så det blir ingen skillnad.
    För 5-6 år körde jag det mer regelbundet och det gav resultat ganska fort. Ifs från en otränad nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att testa. Min A1 är ju 125-145bpm - och jag kan numera springa hyfsat snabb runt 145bpm - så det blir utmanande att springa med denna låga puls. Nästa gång testar jag upplägget för ett pass fullt ut. Men först blir det "Anna-träning"... (Som jag har längtat!) :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet