Vardagsmotion och maxstyrka

Vilodagar behöver nödvändigtvis inte betyda att man bara latar sig. Just nu har jag beordrat mig själv löpvila, så istället för löpning blev det ett pass på gymmet och drygt 20 kilometers promenad.

Det känns helt rätt att avstå löpningen just nu. Jag har ont runt knävecket i vänster ben och en rejäl träningsvärk i låren å lite i vaderna. Sviter efter söndagens rekordlånga löprunda. På förmiddagen blev det en lång tur med hunden uppe på Billingen. Det småregnade hela tiden och i den brantaste delen av vägen upp mot Billingehus möter jag skidåkaren Patrik Johansson och en till på rullskidor - i färd med att rulla ner i den branta nedförsbacken på Alphyddevägen (12 % lutning). Hur vågar dom, var min första tanke. Men de åkte och småpratade och tycktes bekymmerslöst rulla vidare i backen...

När vi kom upp på berget gick vi i stort sett hela gröna milspåret, en bit på röda fyran och sen ned för den branta, långa backen på lila milen. Vi fortsatte på Cementas nyöppnade väg utmed stenbrottet till järnvägsbanken mellan Skövde och Våmb å sen hem. 14 kilometer bara så där. Selma var blöt och trött men nöjd. När vi kom hem bytte jag om, tog en banan och gick till gymmet. Jag måste säga att jag känner mig riktigt motiverad att gå dit nu. Det här upplägget jag har med maxstyrka har blivit en positiv injektion. Jag var försiktig med benmaskinerna just i dag men knäböj med skivstång funkade bra. Inga tyngre vikter där än - men helt okej. Kommer att öka ordentligt där med tiden...

Jag lånade en foam roller på gymmet. Masserade mina ömmande ben med denna och det kändes helt underbart. Men när jag lät rollern rulla under vänster baksida av lår då gjorde det riktigt, riktigt ont. Det kändes som att en stång gick rakt genom låret och upp på framsidan. Vidrigt ont och en märklig upplevelse. Jag minskade på belastningen och då gick det bättre. För övrigt kändes benen mindre trötta efter den egenbehandlingen och nu funderar jag på om jag inte ska införskaffa en egen roller att ha här hemma. Finns för 249 kronor för medlemmar på Stadium just nu tydligen.

Efter dusch och lunch blev det en sväng på stan tillsammans med dottern och sen var det dags för mig att jobba några timmar på kvällen. Arbetspass som är kortare än fyra timmar är lite väl lite för en som är heltidsanställd - men det var lyxigt. :)


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet