Plågsamma maxintervaller #InteNorskaIntervaller!

Jag sov gott i natt och på morgonen. Jag vaknade sent och slog bort tanken på långlöpning direkt. Det fick bli ett pass med "Norska intervaller istället! Men orken för att springa hårt i 4x4 minuter fanns inte i dag. Det märkte jag rätt snabbt på den första intervallen...

Hade jag ställt in både mig själv och pulsklockan på stenhård fyra-minuters-löpning gånger fyra, med en puls på 90 % av maxpuls och 19/20 i ansträngning enligt Borgskalan... Och det utan att ha ätit någon frukost på morgonen (inte så smart när jag skulle träna hårt). Jag kände rätt snart att det inte funkade. Jag kunde helt enkelt inte springa så hårt, så länge. Inte i dag i alla fall. Så jag fick lov att tänka om. Jag fortsatte springa stenhårt men jag kortade ner intervallerna till hälften. Vilan fick bli lika lång som varje intervall. Det var vad jag mäktade med i dag. Sprang förresten med mina nya snabba skor. Första löpningen. Dom kändes bra från första steget och det lär inte ta lång tid innan de är insprungna.

Jag tror faktiskt att de här Norska intervallerna är bra. Det är plågsamma intervaller att springa, med den grymma ansträngningen man har under så lång tid. Men de betalar sig med att konditionen blir mycket bättre! Jag behöver springa så snabbt att benen nästan viker sig, annars kommer inte pulsen upp tillräckligt högt - och då är vi nere i ett tempo på under fyra minuter. Knäna tål dom här farterna ganska väl nu fast jag måste ändå tänka på skaderisken i detta höga tempo. Sliter hårt på knäna. Men jag klarar inte av det här plågandet så länge som i fyra minuter. Det är till och med så att två minuter är på gränsen till vad jag fixar just nu. Om jag inte hade tänkt fel på vilan (som ju också skulle ligga på halva tiden, dvs 1,5 minut), så hade jag med rätta kunnat kalla dagens pass för "Halvnorska intervaller". Nu fick det bli "maxintervaller" eller #InteNorskaIntervaller istället!

Ska nog plåga mig med detta upplägg några gånger till och på sikt öka tiden för varje intervall så att jag åtminstone hamnar på tre minuters intervaller och två minuters joggvila efter varje. Å så ska jag se till att äta ordentligt innan ett sådant pass. Det är kul att experimentera med olika slags löpträningar. De här intervallerna gick ju som sagt i tempo över min förmåga av vad jag egentligen klarar av på längre sträckor. Men jag kan minnas tillbaka på andra intervallpass då jag sprang liknande intervaller på tider som jag inte har några större problem att klara under några kilometer i rad i dag. Eller till och med en hel mil. Så visst utvecklas man av all sorts intervallträning.

Fram till Hässelbyloppet får det bli en hel del intervaller av olika slag. Tempolöpning, tröskellöpning, snabba intervaller - långa och korta - på plan mark och i uppförsbacke. Variationen och det faktum att jag inte lägger upp alltför många långa intervaller gör att det blir en väldigt rolig form av träning. Är man ett part stycken så peppar man dessutom varann till att pressa på lite extra.


För mina FunBeat-vänner:
DAGENS FILMTIPS
Djungelboken
Plågsamma maxintervaller!

Det blev tårta i dag igen. Tur att man brände ca 800 kcal på löpturen...


Kommentarer

  1. a' a' a' a' a' a' a' a' a' a' a´! Halvnorska intervaller blir det när man inte kommer över 90% av maxpuls. #Notera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min definition av norska intervaller är när man kommer upp i 90 % av maxpuls under en 4-minutersintervall och håller den runt 70 % under 3-minutersvilan mellan varje intervall. Halvnorskt blir det när intervallerna hamnar på hälften av tiden, dvs 2min + 1,5min x2 eller 4. Pulsen är alltså grejen med om de ska kallas norska eller ej. Kommer man inte upp i puls då kallas de bara för intervaller alternativt "finska intervaller". Om man springer med maximal ansträngning men ändå inte når upp över 90 % av maxpuls så kallar jag dem "Maxintervaller". #Notera! ;)

      Radera
  2. Den där för roliga Kulan20 september 2015 kl. 22:55

    Jag får nog hålla med "Vän av ordning" Halvnorska blir det när löparen inte kommer upp I rätt puls under de 4 minuter intervallen pågår.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet