I höst och vinter blir det maxstyrka (?)

Läste på Mickes skidblogg om MAXSTYRKA och var tvungen att kolla upp vad det innebär. Ska succesivt förändra mitt styrkeupplägg på gymmet för att mer och mer gå över till fria vikter fram i höst och vinter - och hans inlägg tyckte jag var intressant och det passade in bra i de tankar jag har runt styrketräning just nu...

Micke hade varit på en föreläsning på Actic (läs mer här) som bland annat handlade om maxstyrka. Jag googlade på det och hittade den här sidan och denna sida. Tyckte att målet med maxstyrka lät intressant och passande för mig - "Bli starkare, inte större".

I kommentarerna på Mickes inlägg kan du se att jag ställde ett antal frågor om föreläsningen han varit på. Han svarade: "Maxstyrka är precis som det låter, du kör med en näst intill maxvikt av vad du klarar av och gör 1-5 upprepningar. Men det gäller att vara varm i musklerna. Börja t.ex. med att göra 20 upprepningar med en passande vikt, sen gör du 8 upprepningar med mer vikt, sen kör du 3 upprepningar med maxvikt." Bra information från Micke, inte minst den om att "värma upp musklerna" med låga vikter innan man går på några få repetitioner med maxvikt.

Min tanke runt framtida styrketräning är att jobba med basövningar såsom knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress och chins. Då tränas hela kroppen och siktet ställs in på två pass per vecka. Vet inte riktigt hur lämpliga övningarna är för min dåliga rygg (diskbråck i ländryggen) men med goda råd från mer kunniga personer ska det nog gå bra. Mina nuvarande sjukgymnastikövningar på mattan ska jag i alla fall fortsätta med som vanligt (knäböj flyttas till basövningarna). Kanhända blir dessa bra som uppvärmning inför basövningarna? Rörlighetsövningar är också viktiga för mig men jag har inte riktigt hittat rätt där. Någon/några sådana gör jag nog ändå i dag. Har dålig koll. En egen PT blir det - och hon ser nog till att jag kommer igång på bästa sätt. Anna är grymt duktig på sånt här! Hon har lovat att vägleda mig lite... Spännande och förhoppningsvis blir det en nytändning på gymmet.

På träningsprogrammet i dag står rullskidåkning och löpning. Nu på morgonen blir det övning på rullskidorna på järnvägsbanken igen och efter jobbet i kväll blir det en liten löprunda med några korta och intensiva backintervaller på Vasagatan (SLA-loppets jobbigaste del). Ska berätta om dagens träning i morgon, som för övrigt blir en vilodag. Jag vill vara utvilad och hungrig när det dags att springa lopp på lördag! :)


För mina FunBeat-vänner:
 

Beach 2016?

Kommentarer

  1. Ni kommer icke att få vila en sekund på gymmet framöver! Kkkkkkk #megetond #megethård #PT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ni äro en meget hård PT! Är det slut på myspysgym alltså??? :(

      Radera
  2. Har tjatat på dig i flera år om detta men först när "du Bengt..." säger samma sak, så faller poletten ner #hmpf #kränkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni förstår - det handlar om "tajming". När jag känner mig inspirerad, motiverad och tillräckligt stark, då kör jag. "Tjat" brukar oftast ha en motsatt effekt på mig. Peppning och glada tillrop funkar bättre. Senare i höst ska jag påbörja förändringen på gymmet succesivt - både vad gäller att gå över mer till fria vikter såsom att lägga på mer vikt. Kommer gå försiktigt fram eftersom det måste fungera bra ihop med min löpning. Ska jag vara vaksam på hur kroppen reagerar. Det är mycket möjligt att jag får återgå till mitt gamla upplägg igen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet