Dubbel backträning i dag

Sista löpträningen innan Göteborgsvarvet på lördag. I en brant backe. Och en promenad. I en ännu brantare backe. Det var min dag i dag...

Låt oss börja med promenaden. Som ni kanske noterat så blir det oftast minst en timmes promenad med hunden på morgonen/förmiddagen. I alla fall de dagar jag är ledig eller jobbar på eftermiddagen. Och eftersom jag hade ett kvällspass i dag så blev det en lång promenad på förmiddagen. Det var lite sommar i luften då vi gav oss ut mot bergets topp (nästan). En vandring på 1.250 meter och 120 höjdmeter. Det ger en väldigt bra träning både för benstyrka och kondition (jag vet att jag nämnt det förr - men att gå och springa i backar är väldigt bra träning - notera det!!!). Sen fortsatte vi en bra bit däruppe innan vi tog oss nedför och hem.

Snabbt ombyte för löpning. På med splitshortsen, pulsklockan, ett par skor och en t-shirt. Sen bar det iväg. Jag sprang mot Dälderna, och vid Däldernavägen bar det av uppför i 30/30-intervaller. Det är ganska så brant där så benen fick jobba på rätt bra för att hålla ångan uppe. Det kändes hyfsat bra - men trots en relativt låg puls var ansträngningsnivån lite väl hög i förhållande till pulsen. Jag tycker att pulsen borde varit högre. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det - eller om jag ens ska bry mig. Känner inte att det finns några problem med vader och benhinnor nu. Lite stela lår bara. För övrigt är känslan i kroppen att det inte lär bli någon "supertid" på lördag. I bästa fall kommer jag precis under 1.50 (om jag kan hålla ett 5:10-tempo). Det är i så fall en bättre tid än förra årets 1.59:07, men det är inte nått måste att slå den tiden. Först och främst ska jag ha kul!!! Å ta mig i mål!

När jag kom hem efter löpningen grillade jag och barnen lite - och jag måste säga att det smakade väldigt gott med grillad fläskkarré, ugnsbakad delikatesspotatis med broccoli och tomater. Coca-colan till satt rätt fint den med. Jag har laddat hela veckan med både långsamma och snabba kolhydrater och protein - men i morgon blir det lite lättare mat. Och på lördag en stadig frukost på morgonen och typ en lättare frukost vid 11-tiden. Vill inte känna mig "tung" när jag står på startlinjen klockan 13:56 i mitt tredje Göteborgsvarvet på lördag! Sen vill jag fira loppet med en god middag...


Vandringskängorna var på


Efterbränning...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet