Solståndslopp i midvinterregn

Inramningen var så långt från midvinterstämning man kan komma. Med några plusgrader och regn gav jag mig av mot starten för årets andra solståndslöpning.

Men man kan väl säga att det var så mörkt som det bara kan bli då jag var ute och sprang. Nio timmar sedan solen gick ner och nio timmar kvar innan solen skulle gå upp igen. "Mörkt som i en sotarröv", som min fanjunkare brukade säga då jag gjorde lumpen. Började med nån kilometers uppvärmning innan jag träffade min medlöpare (som med tanke på loppets galenskap får vara anonym, men vi kan kalla henne "Anna") i närheten av Norrmalm i Skövde. När klockan blev 23:33 startade vi löpningen i det lätta regnet. Min pulsklocka fick spelet i början och tappade satellitmottagningen en stund och jag tappade ca 300 meter på första kilometern. Oerhört irriterande! Men Annas klocka fungerade fint.

Vi joggade på lite lugnt på Skövdes gator via Norrmalm, Högskolan, Boulongerskogen, Centrum, Vasastaden, Västermalm, Nyströms kullar, Centrum och Norrmalm igen, Dälderna, Lillängen och Havstena. Efter halva tiden och ungefär fem kilometer nådde vi det belysta trädet på Nyströms kullar där vi stannade till och räknade ner de sista fem sekunderna tills vintersolståndet inträffade. Sen körde vi på tills en timma hade gått. Då hade vi sprungit ungefär 10,5 kilometer och vi kände oss riktigt nöjda. Jag joggade hemåt och kunde räkna ihop 13 kilometers löpning denna natt. Bra där!

Selfie efter Solståndsloppet

Under trädet på Nyströms kullar i centrala Skövde

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet