Solståndet närmar sig

Nu är det bara några få timmar kvar... Vintersolståndet är farligt nära nu och jag sitter fortfarande och filar på den löprunda jag ska springa, just då solståndet infaller. Och troligtvis får jag sällskap på nattens solståndsrunda. Kul att slippa vara ensam i dessa galenskaper.

Har precis laddat med en tallrik hallonkräm, mjölk och en bit smörgåstårta. Nästa veckas löpträning tjuvstartar alltså med detta "Solståndslopp" som traditionen sig bör. Strax före halv tolv i natt ger jag mig iväg på en kort uppvärmningsrunda  för att sedan starta själva "Solståndsloppet" klockan 23:33. Då väntar en timmes lugn och skön löpning - som krönes med själva vintersolståndet mitt i, klockan 00:03 (läste någonstans att detta är enda gången detta århundrade, i Sverige, som vintersolståndet infaller den 22 december). När klockan är 00:33 är loppet klart och då har vi förhoppningsvis genomfört 8-10 kilometer. Därefter nedjogg.

Annars har denna dag gått åt till en långpromenad med Selma uppför Strupen och på Billingen. Solen sken på oss med sitt karaktäristiska svaga midvintersken. Det var många som var ute och gick. I Strupen imponerades (och inspirerades) jag mycket av en kille som sprang Strupen fram och tillbaka i bra fart. Önskar att jag någon gång ska ha den styrkan och konditionen att jag klarar Strupen i någorlunda fart uppför. Efter promenaden åt vi lite pizza här hemma och sen gav jag mig iväg till stan för att köpa de där sista julklapparna. Ska bland annat överraska några på jobbet tänkte jag.

När jag kom hem somnade jag gott och sov ett par timmar. Johan och hans kompisar abonnerar på tv:n och tv-spelet men jag ska köra iväg dem snart. Lite avkoppling vid dumburken får det bli innan det är dags att byta om och ge sig ut i natten och svettas. Ta fram tröjorna med riktigt långa ärmar nu. Minst TVÅ galningar ger sig av ut i natt! Racereport kommer i morgon eller på tisdag. Om jag har händerna fria vill säga. :)

Utsikten från Billingen i dag

Fyller på depåerna inför Solståndsloppet i natt

Kommentarer

  1. Svar
    1. Lite "dårskap" förgyller tillvaron, tycker jag. Så länge det inte skadar någon annan så är det helt okej enligt min mening. Testa gärna nån gång. Kan rekommenderas.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet