Juldagsträning i vinterkyla

Det är nästan ett år kvar till julafton nu. Har ni börjat handla julklappar än? Man kanske ska passa på under mellandagsrean. Jag var med grabben som köpte en 55tums smart-tv på rean i dag. Men innan hade jag hunnit med både löpning och styrketräning.

Jag hade tänkt att sticka ut på en löprunda redan på julaftons morgon, men det blev inte så. Julafton blev en total vilodag och istället blev det juldagslöpning i strålande solsken och sex minusgrader. Jag var trött. Hade sovit väldigt lite de två senaste nätterna och det kändes i kroppen. Benen vek sig ett par gånger redan på första kilometern och i sinnet satt morgonens sömn kvar. Sprang som i koma och det var riktigt tungt. När jag nådde Strupen efter fem kilometer var mina ben alldeles stumma. Stannade till en stund nere vid Dalvägen och slog på benen i en förhoppning om att stumheten skulle släppa innan jag skulle sätta igång med 4x200m-intervaller med 1:30min gå-vila efter varje. Jag hade bestämt mig att springa lugnt - men efteråt såg jag att det blev något snabbare intervaller än vad jag hade tänkt. Det straffade sig då jag inte orkade med den sista intervallen. Var totalt slut men jag kände mig så himla nöjd ändå. Fick ihop en hel mils löpträning och det var inte så illa med tanke på att jag var långt från toppformen.

Efter löpningen bytte jag om till torra kläder och gick ner till gymmet. Körde ett snabbt, men ett bra, styrkepass där. Promenerade hem och fick mig ytterligare en dos av solen som nu var på väg ner bakom berget. Jag hade fått ännu en utelöpning denna höstvinter. Så skööönt!!!

God jul på er allihop och en god fortsättning på resten av julen.

En fantastiskt fin juldag var till ända

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet