Intervaller under stjärnorna

Med jobb från sex till sex avslutades lördagen på bästa sätt med löpträning under en härligt stjärnklar himmel som dessutom bjöd på en hel del stjärnfall. Om jag önskade något? Jodå! Om det slog in? Jodå!

Fredagens och lördagens tolv timmar långa arbetspass hade tagit ut sin rätt. På fredagskvällen stupade jag i säng så fort jag kom hem. Sov en stund innan jag gick upp och tittade på "På spåret" och "Tack för musiken" innan jag la mig igen. Det var nog bra att jag fick den där extra sömnen. Kände mig mycket piggare på lördagen och när jag kom hem på kvällen hade jag både ork och lust att sticka ut och testa en träningsrunda jag haft i tankarna ett tag (anaeroba korta intervaller - fast i mitt fall med sprintfart).

Efter några kilometers uppvärmning satte jag igång med intervallerna. Det var halt ute så dels fick jag vara försiktig så att jag inte skulle falla, men sen var det inte heller det lättaste att kunna skjuta ifrån ordentligt i löpsteget. Varje intervall var 30sek lång med 30sek gå-vila efter varje. Tre repetitioner och tre set med fem minuters promenad mellan varje set blev det denna gång. Det var ett kul sätt att träna och det här gör jag gärna om många gånger. Framöver kommer jag nog att öka antalet repetitioner och set något. Men säg en dag med lite ont om tid kan ju detta upplägg bli ett riktigt bra och effektivt pass. Avslutade det hela med några kilometers nedvärmning. Det om själva träningen...

Himlen var som sagt underbart stjärnklar denna kväll och på Horsåsvägens mörkaste del var jag tvungen att stanna upp en stund och bara njuta... Så vackert! Ett och annat stjärnfall kunde skådas och det var mäktigt att se in i denna oändlighet. Blev sugen, där jag stod som i givakt mitt på vägen och tittade upp på alla stjärnorna, på att få sväva upp och beskåda vår vackra planet långt där uppifrån. Det kändes faktiskt som jag gjorde det för en stund... Väl nere på jorden igen fortsatte jag löpträningen och när jag kom hem, med svetten rinnandes utmed ryggen, såg jag mig själv i spegeln precis innan jag skulle kliva in i duschen. Såg ruggigt sliten ut - sliten men väldigt, väldigt nöjd! Ibland kan ett träningspass ta en till oanade höjder. Som detta lördagskvällspass...


Sliten efter 12h jobb och 11k löpträning 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet