Testade Göteborgsvarvets Seedningsloppsbana i dag

Med start intill Södermalms idrottsplats påbörjade jag och Anna en löpträningsrunda nu på morgonen. Men det var inte vilken runda som helst. Vi hade nämligen bestämt oss för att testa banan för Göteborgsvarvet Seedningslopps premiärbana i Skövde den 26 oktober.

Rent allmänt så tycker jag att det är en bra bana. Ungefär 1 km är grus, resten asfalt och löparbana. Tror att banan kan upplevas som ganska snabb dessutom. Om det inte blåser för mycket vill säga! En stor del av banan är förlagd till stora öppna områden och där vet jag av egen erfarenhet att det kan blåsa ganska hårt ibland. Annars är banan relativt flack och den bjuder på ett antal lätta utförslut - men även på en och annan utmanande uppförsbacke. En av dessa backar börjar ungefär vid 4 km, strax intill Volvos parkering och uppför mot byn Segerstorp. Lite senare kommer nästa utmanande backe - vid ca 7 km - och då kan det bli lite småsegt uppför på gång/cykelbanan fram till bron vid påfarten utmed väg 49, speciellt om man är lika otränad som jag... *blink, blink* Och till sist, precis innan man ska springa in på idrottsplatsen och i mål, så möts man av ännu en småkrävande uppförsbacke intill Shellmacken. Men den känns inte speciellt jobbig med vetskapen om att det inte är så långt kvar till mål. Det är bara att trycka på för fullt där!

Det om banan. I dag när vi skulle provspringa den, hade vi i alla fall bestämt oss för att inte köra på för hårt. Pulsklockorna ställdes in på zon 3 (max 149 bpm för min del) och sen sprang vi iväg i solskenet. Som vanligt med hög puls för min del till en början men efter ca 1.5 kilometer hittade pulsen rätt. Hade ingen riktig koll på var start och mål kommer att vara på tävlingsdagen, men misstänkte att vi kommer få springa en del inne på Södermalms IP (se IF Hagens karta nedan). Vi startade precis utanför entrén till idrottsplatsen och avslutade den med att springa runt fotbollsplanen där inne tills vi nådde 10 kilometer. Och som sagt - vi tog det lilla lugna på turen och kom i mål nån sekund över den tid som troligtvis låtit mig avancera från min nuvarande förmodade startgrupp (10) till gruppen före. Om det hade varit Seedningsloppet som vi sprang i dag vill säga. Tur att det inte var det...

Men den 26 oktober klockan 11:00 är det allvar! Då är det dags för Seedningsloppet i Skövde på riktigt (samma dag som sommartiden precis har upphört) och det är mig veterligen det första Seedningsloppet som Göteborgsvarvet anordnar här i stan. Då blir mitt främsta mål att göra en tid som är bättre än den jag/vi gjorde i dag. Bättre än **51:30 för att lyckas hamna i en grupp som är längre fram än den jag redan är i. Men helst av allt vill jag få en tid som gör att jag hamnar i en startgrupp före Volvo och VG-regionen. Det betyder i så fall att jag måste springa snabbare än **50:00 minuter för att hamna i grupp 8. Tveksamt om jag klarar det just nu... Eller kan jag ha en riktigt bra dag och få **48:15 eller bättre och hamna i grupp 7? 

De främre grupperna har jag inte ens kollat på, och så fort kan jag ändå inte springa. Än! Så nu hänger allt på förutsättningarna på tävlingsdagen - väder, vind och personlig form. En dag i slutet av oktober kan bjuda på precis vilket väder och väglag som helst.

**Är inget matematiskt geni så jag reserverar mig för eventuella felberäkningar.




Kommentarer

  1. Ja vi får hoppas på bra väder och ingen vind så ska det nog gå bra

    SvaraRadera
  2. Kommer banan gå åt det hållet som du har pilat upp det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, enligt If Hagen så kommer den att gå åt det hållet.

      Radera
  3. Hoppas nu att jag också har vädergudarna med mig imorgon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet