Framtida mål - och SLA-loppet

Årets mål är nått. Jag har blivit snabbare, starkare och lättare (se nedan). Målet inför nästa år är bara ett: Att bli UTHÅLLIGARE! Så den nya hashtaggen är redan bestämd: #EttUthålligare2015. Och träningen började i går med löpning i skogen 1.45 tim (15k).

Jag ska berätta om hur jag har tänkt mig att detta ska gå till men först vill jag bara få berätta om mitt deltagande i SLA-loppet 5 kilometer i lördags. Det var första gången jag sprang ett så kort motionslopp, så jag visste inte riktigt vilken strategi jag skulle ha. Men jag hade kommit fram till att gå ut ganska hårt eftersom den första delen av banan är relativt lätt. Sen skulle jag ta det lite lugnare när det gick började gå uppför efter ca 1.5 km. Jag räknade med att jag i bästa fall skulle kunna ligga på 5-tempo där... Avslutningen skulle jag ta lite snabbare och komma i mål på sub24 - eller helst sub22!

Började med lite uppvärmning tillsammans med Ola innan loppet. Joggade lite lätt på Skövdes gång- och cykelbanor och kände genast hur trött kroppen var. "Herregud, jag orkar ju inget", tänkte jag, stannade upp och slog i ren desperation på mina stela lår. Kände mig lite bättre efter nån kilometers jogg med några korta fartökningar. Sen var det dags! Startskottet brann av och den första kilometern på loppet avverkades ganska lätt på 3:56! Min snabbaste kilometer någonsin, vad jag vet. En bit in i Boulognerskogen kom tröttheten - rejält. För första gången på mycket länge skrek hjärnan till mig att stanna. Det händer väldigt sällan på mina löpningar nu för tiden... Jag lugnade i alla fall ner mig lite utan att tappa allt för mycket i tempo. Andra kilometern gick på 4:23 trots att det hade börjat att gå uppför en del. Uppförslutningarna fortsatte till och från ett tag och kilometer 3 och 4 blev de sämsta både i tid och upplevelse. Oj, vad jobbigt det var! Ville ge upp gång på gång... Höll mig dock under 5-tempo (4:52/4:39) vilket ju var bättre än vad jag hade räknat med innan. Nu var det bara en kilometer kvar (trodde jag) så jag testade att öka på lite. Gick sådär. När jag passerade 5 kilometer stod tiden på 22:09 (nytt pb på 5k) och kilometern gjorde jag på 4:18 - men jag hade fortfarande 260 meter kvar till mål!!! De sista 260 gick i 3:37-tempo och jag passerade mållinjen på 23:03. Även om det blev en bra tid, och även om jag känner att jag snart tar femman sub22, så var inte detta ett bra lopp. Jag var inte i form, det kändes skit under loppet och återhämtningen tog sin lilla tid. Jag vill gå i mål med en bra feeling - där jag känner att jag kunnat ge allt.

Och det tar mig osökt in på "Ett Uthålligare 2015"! Ja, nu blir det alltså uthålligheten och konditionen som blir det viktiga för mig i min träning. Räknar med många långa löpningar (1.5-2 timmar) med låg puls blandat med ett och annat intervallpass, tröskelträning och backträning. Jag är alltså inte ute efter att bli snabbare. Jag vill orka springa längre. Vill kunna springa med bibehållen fart längre och bli starkare i backarna. Om jag lyckas med detta så kommer det givetvis betyda resultat i mina tider också. Men det är inte det viktiga! Jag vill hitta en bra känsla när jag springer. Det tror jag att jag gör med en bättre kondition. Förutom det ska jag kolla på om jag kan finslipa löptekniken något också...

Måluppfyllelse 2014:
Snabbare: 21.1k - förbättring 26min, 10k - förbättring 4:07min, 5k - förbättring 2:03min.
Starkare: Bättre bålstabilitet, ryggproblemen är inte borta men det känns bättre.
Lättare: Jo, jag har faktiskt gått ner 10 kg i år...



Ca 200 m efter starten. Jag har nummer 284. Foto: IFK Skövde


I mål på 23:03 efter 5.250 meters löpning. Foto: IFK Skövde

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet