Ett långpass i solskenet

Vissa dagar är det svårt att förstå att vi redan är så långt inne i september - ja, nästan framme i oktober. I dag var en sån dag. Solen lyste och det var inte långtifrån sommarväder ute. En sån där underbar dag då man bara inte fick missa lite löpning - långlöpning...

Jag hade redan innan bestämt mig för att det skulle ta minst 1 timma och 45 minuter. Sträckan och hastigheten var oviktig. Pulsen skulle styra träningen och gränsen var satt till max 138 slag per minut. När pulsen steg över gränsen så avbröt jag och gick (ja, ni känner igen upplägget). Styrde bilen mot Rankås i Tibro för att få lite miljöombyte och omväxling. Började med gröna milen och följde den i drygt fyra kilometer. Därefter gick det uppför på fina skogsvägar mot Lunnekullen. Det sög i benen i backarna och pulsklockan varnade för hög puls ett antal gånger. Det var faktiskt befriande att få gå en liten stund då.

Efter drygt sex kilometer (totalt) kom Rankåsleden och den följde jag i ungefär tre kilometer innan jag hittade tillbaka till samma ställe där jag lämnade milspåret. Lunkade på och avverkade kilometer efter kilometer till dess att jag avslutade och summerade 16,4 kilometers löpning. Och "minsta-tiden" höll jag: 1.45:01. Det blev ett bra träningspass inför Göteborgsvarvet 2015 och förhoppningsvis kommer det att bli många sådana framöver.


Nöjd efter dagens långpass. 16,4 km löpning i vacker natur och i ett kanonfint väder.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet