Traditioner är till för att hållas

Ni som har följt min blogg vet vad som händer vid ett solstånd. Jo, då ska man (jag alltså) ut och springa...

Så blev det även nu vid detta första solstånd i år. Gårdagens Solståndslöpning genomfördes som vanligt vid den exakta tidpunkten då sommarsolståndet inföll (i går klockan 12:51:12). Det blev en mils löpning som startade en halvtimma innan själva tidpunkten för sommarsolståndet och som avslutades en halvtimma efter. Med mig hade jag en trogen följeslagare - min hund Selma (bilden).

Tyvärr har jag en lätt smärtkänning i knätrakten på mitt vänstra ben (tecken på gåsfot?) just nu, så det fick bli en lugn och försiktig löprunda. Siktade på en timma och lyckades precis att komma under timman med 55 hundradelars marginal. Solen lyste över oss under hela rundan och ansträngningen blev inte så stor. Mest ansträngt var mitt knä då som sagt.

Nu väntar nästa Solståndslöpning den 22 december, då det vänder och blir ljusare igen. Eller rättare sagt ska vi nog säga att nästa Solståndslöpning startar den 21 december eftersom vintersolståndet sker klockan 00:02:59 natten mellan den 21-22 december. Låt oss säga att jag startar 23:45 söndagen den 21 december och går i mål 00:15 måndagen den 22 december. En halvmil ska man nog hinna med? Det blir nog bra det...

Edit: Förra årets Solståndslöpning vid sommarsolståndet ser jag att jag inte bloggat något om. Den blev i alla fall av. Fem kilometer på Billingen med start 06:56 på midsommaraftonens morgon i strålande solsken och där sommarsolståndet inföll strax efter start, nämligen 07:03:56. Minns att Anna var med den gången och att vi i företagstävlingen BusinessBattle drog in sköna poäng till vårt Team Skövde.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet