Backträning (pust)

Backträning, alltså med fokus på att löpa i uppförsbacke, ser jag på med blandade känslor. Det tar emot - samtidigt som det är väldigt utmanande och det känns att det ger mycket. Läste någonstanns att man som "otränad" ska nöja sig med att träna i backe högst en gång per vecka. Jag håller med! Jag känner mig defenitivt otränad när det gäller att ge sig på branta backar!!! Å MAX en gång per vecka kommer att räcka för mig ett bra tag.
Sprang i Billingskolans skolskog å på stigarna där. Speciellt försökte jag trycka på i de branta stigningarna. Vila, trycka på uppför igen osv. Tog en riktigt brant sträcka på ca 100 meter som jag sprang uppför (gick/vilade utför) ett antal gånger. Innan denna hade jag sprungit ett par hundra meter uppför. Låter inte så märkvärdigt - men när man inte är van (som jag) så känns det verkligen. Första vändan va värst, sen gick det faktiskt lättare. Det här kommer att gå bra på sikt tror jag!

Efter denna träning tog jag cykeln ner till badhuset och simmade 1000 meter å cyklade hem igen. I morgon gäller jobb hela dagen. Givetvis med gång till å från jobbet...

/JM

Så här trött kan man bli vid löpning i brant backe...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet