Ett svajigt år...

Att årets löpträning inte varit lika bra som fjolårets är något jag återkommit till flera gånger i bloggen. Vid den här tiden förra året konstaterade jag att 2017 års löpträning var sämre än den 2016 och nu upprepas alltså historien sig igen. Jag hoppas kunna komma igång bättre till hösten, som jag gjorde förra året. För just nu känns det mest jobbigt att inte orken finns där på samma sätt som tidigare.

När jag sitter här hemma på kammaren och kollar igenom årets siffror kan jag notera att jag sprungit 30 mil kortare jämfört med samma period 2017 (40 mil i år mot 70 mil förra året). Det har gått långsammare det här året också. Bästa tiden på milen 2018 är 56:55* (jämfört med förra årets 51:19* vid samma tid på året). Till råga på allt var årets rekordmil på berget otroligt jobbig! Att det betyder mycket att hålla igång löpträningen och få in lite längre distanser - helst snitta tre mil varje vecka - är solklart för mig. Då kommer orken och tempot per automatik. Men kroppen har varit trött i år, och styrkan har saknats för att greja ett sådant träningsupplägg det här året. Har ändå försökt att hålla i träningen så gott det går, även om det varit kämpigt. 

Dåliga perioder kommer ibland och jag kan förstå att en del kan få negativa tankar, och kanske till och med få funderingar på att lägga av i sådant läge. De tankarna har lyckligtvis inte kommit till mig. Löpningen betyder fortfarande alldeles för mycket så därför har jag kört på och försökt anpassa min träning till de förutsättningar som har varit. Årets underhållsträning tror jag i alla fall kan vara betydelsefull för framtiden. Så till er som kanske också kämpar med er träning vill jag bara säga; häng i! Var snäll mot din kropp. Anpassa träningen men försök få en regelbundenhet i den. Med de orden tycker jag vi blickar framåt tillsammans med våra positivaste ögon...


*Räknar inte in Midnattsloppet i Kvänum då det är osäkert om det ens är en mil. 


Löpträningen har inte varit spikrak i år...
(Arkivbild)


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro