Hur uttalas Iittala egentligen?

Många har gjort sina sista pass inför en lång och skön julledighet. Grattis till er! Själv har jag gjort det första arbetspasset för den här helgen. En helg som avslutas med tolv timmars jobb på *trumvirvel* julafton...

Nåja, får trösta mig med att det blir lite mer i lönekuvertet än normalt i januari (den "fattiga månaden"). När man jobbar i tolv timmar är det inte alltid så lätt att få in någon vettig träning. Man är rätt trött när man kommer hem. Däckade i kväll och sov i 40 minuter. Men i morgon blir det löpning - hur trött jag än är.

Lite smygträning blev det denna dag ändå. Eller rättare sagt en bra dos av vardagsmotion. Vintertid går jag gärna till och från jobbet - så ock i dag. Drygt sex kilometer blev det. Älskar att promenera.

Kollegan som löste av mig på jobbet gav förresten en lektion i hur "Iittala" uttalas på originalspråket (finska). Fick lära mig att uttala det på samma sätt som "uttala" (med I då, långt I, typ "I-tala") - inte som jag gjort förut - med kort I (typ Itt-alla"). Med min nya lärdom sätter jag mig ner och ser 'På spåret' på teven - och där säger en av deltagarna, Kalle Lind, "ITT-ALLA". Hmm, helt fel alltså? Eller? Snacka om tillfälligheter...

Har min arbetskamrat eller Kalle Lind rätt? En Iittala Kivi på bordet är dock alltid rätt - det är säkert...



Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet