Gräsklippning & löpning

Jag har fixat den andra klippningen av mors gräsmatta för året och nu börjar den se riktigt fin ut. Jag vet hur glad hon blir när hon vaknar på morgonen och tittar ut på det nyklippta gräset. Nu i kväll gjorde jag nått helt annat - först en biltur på en av de vackraste vägarna här i trakten så här års och därefter en kort löprunda på Billingen...

En tur i Vallebygden är helt klart en upplevelse nu när det börjar grönska och körsbärsträden står i blom. Att sen förlägga turen på kvällskvisten gör upplevelsen större. För vi som bor i Skövde tätort får inte uppleva den där riktigt milda kvällssolen på samma sätt som man får på andra sidan av berget. Å andra sidan missar dom de fantastiska soluppgångar som vi Skövdebor får se.


Nyklippt


När jag kom hem snörade jag på mig löparskorna och stack upp till Billingens fritidsområde och joggade femman. Mest för att komma igång efter loppet i Kalmar men också för att springa ur det tunga som känns i benen. Märkte hur svårt jag har med andningen när jag springer. Jag andas "tungt" och får liksom inte tillräckligt med syre i lungorna. Allt blir bara ruggigt jobbigt. Det är som jag minns förra året och det är helt klart min björkpollenallergi som spökar just nu. Min 5k-runda gick trots allt bra och det var nog bra att inte köra så mycket längre än så här.


Vallevägen en bit norr om Öglunda


Efter den här veckan börjar uppladdningen inför nästa lopp - Karlstad Stadslopp 10k. Jag kommer att fortsätta på den inslagna vägen med långa intervaller (1-2k), backträning och lugna distanspass. Lite mer sällan blir det korta intervaller och träning på rullskidorna. Kommer troligtvis byta ut nått löppass emellanåt till förmån för just rullskidorna. Jag hoppas på en bra tid i Karlstad men mitt långsiktiga mål är fortfarande att bygga uthållighet och (kanske) få med lite snabbhet på köpet. Så att jobba med träningspass som bygger  just uthållighet och syreupptagningsförmåga är nog bra. I lagom doser för en trött gammal gubbe alltså.  Vad det sen ger i Karlstad Stadslopp återstår att se. Det är några dagar kvar till den 18 juni...

Fakta, kvällens jogg 5k:
Distans 5,01
Tid 25:46 (5:08-tempo)
Medelpuls 140bpm (76 % av maxpuls)


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet