Andra passet på rullskidor

Nu sitter jag uppe alldeles för sent igen. Men det är rätt skönt att göra det när man är ledig. Men sömn är inte så dumt det heller... Inte minst för ens välbefinnande - och speciellt när man ska upp och träna tidigt på förmiddagen i morgon.

Men det får bli ett kort inlägg nu om dagens träning. Jag plockade fram mina rullskidor för andra gången, packade dem och pjäxorna i en väska som jag tog på ryggen och satte mig på cykeln och gav mig av de 1.000 meterna till järnvägsbanken mot Våmb. Stavarna höll jag i handen och färden på cykeln gick aningen vingligt. Jag spände på mig skidorna och började staka i den lätta uppförsbacken västerut. 2.600 meter uppför hade jag framför mig och det är en ganska lagom sträcka för mig just nu.

Asfalten är bra här men på sina ställen är det lite "bösigt". Småsten, löv och pinnar stör min åkning. Till en början övade jag på stakningstekniken. Hålla armarna rätt, ha lagom böjning på benen och rätt spänst i bålen. Balansen blir bättre och bättre men jag åker fortfarande ganska bredbent. Testade att hålla ihop skidorna lite mer. Blev mycket lättare att hålla fart då - men för mig fortfarande ganska instabilt. Jag tog det säkra före det osäkra och höll isär skidorna lite grann igen.

När jag åkt en liten bit kom jag på mig själv med att räkna stavtagen. Typiskt mig! Jag fortsatte att räkna hela uppförsbacken. Det gick snabbare att åka i dag än när jag åkte första gången här, men utan att ansträngningen var högre. Så något har jag väl lärt mig... Ibland ökade jag stakningsintensiteten och märkte hur mycket snabbare det gick. När jag var framme vid bommen där jag vänder så hade jag tagit 320 tag med stavarna. Det betyder att jag förflyttade mig drygt 7 meter per stavtag.

På vägen tillbaka nedför hade jag en behaglig resa. Övade på att förflytta mig i sidled och att bromsa. Även här börjar jag så smått att få in tekniken med att ploga. Men det gäller att inte göra det ifrån alltför höga hastigheter. Inte än...

Efter passet cyklade jag hem igen, bytte om och tog en promenad till gymmet och körde ett snabbt, kvalitativt styrketräningspass. Det var inte så mycket folk där under dagen och allt flöt på bra. Sen var jag hemma en stund. Duschade och åt lunch, tog en promenad till med Selma (den andra för dagen) och sen en tur till mor i Tibro. Grabben var med mig och på kvällen åkte vi till Hjo för att kanske bada. Men Vättern var orolig. Det blåste hårt och vågorna slog upp över bryggan. Termometern visade att vattentemperaturen var 19 grader - så det hade ju varit helt okej - men vi avstod ändå från bad. Det blev en promenad till istället och sen åkte vi hem.



Nöjd efter passet på rullskidorna. Dags att cykla hemåt.

Fika hos mor. Jag gillar fika lite fööör mycket...

Vättern och Hjo kyrka

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet