Är hösten här nu?

Nu blir det ett sånt där halvnördigt inlägg igen. Jag gillar ju att "nörda till det" ibland, ni vet...

Ja, ni känner väl till att höstdagjämningen infaller klockan 09:50 i dag? Då ska vi väl officiellt kunna säga att hösten är här, eller? Vi har i och för sig bara haft några enstaka dagar med hösttemperaturer här i Skövde, så än har inte den meteriologiska hösten anlänt hit (det krävs fem dagar i rad med en dygnsmedeltemperatur under 10 grader först). I lördags hade vi över 20 grader, så det kan nog dröja ett tag till. Som prognosen ser ut nu kan den 30 september bli första dagen för meteriologisk höst i Skövde - men det vet vi först fem dagar efter det datumet. Förra året fick vi vänta på hösten till ungefär den 20 oktober.

Lite annan kuriosa: Man brukar ju säga att dag och natt är lika långa då höstdagjämningen infaller, alltså i dag. Men det stämmer inte riktigt. De är ungefär lika långa. Mer exakt lika långa är dag och natt den 25 september. Då går solen upp ganska precist rakt i östlig riktning och sedan ned på kvällen i rakt västlig riktning. Dagen är någon minut längre än natten då, men den 26 september har natten blivit längre än dagen. Sen får vi vänta till strax före vårdagjämningen innan dagarna återigen blir längre än natten. Hur allt detta hänger ihop kan du läsa om HÄR eller HÄR. Vid vårt vintersolstånd, söndagen den 22 december (kl 05:19), är dagen som kortast. Nästan 12 timmar kortare än den var vid sommarsolståndet i juni.

Jag gillar hösten! Mysfaktorn är hög när man tänder upp de levande ljusen hemma. Och det finns inget i luften som jag inte klarar av. Förkylningar kan man ju visserligen inte garantera sig emot - men ingen besvärande pollen för min del. Löpträningen går så mycket lättare, då luften är frisk och klar. Men på tal om förkylningar så känner jag av någonting i kroppen just nu. Är lite småskrovlig i halsen och torrhostar en del, men inget som vill bryta ut. Än...

Från i går. En klarblå hösthimmel och sommartemperatur. Här har jag just avslutat en lugn 8k-runda... 


Får hoppas att det klarar sig, för i morgon står miltempointervaller på löpträningsschemat. Det är ett tufft pass med hela 6 stycken kilometerlånga intervaller som helst ska landa något snabbare än mitt nuvarande miltempo (4:50/km). Ska förhoppningsvis klara av att springa snabbt och avslappnat - gärna i mitt måltempo (4:29/km). Överväger dock att nöja mig med tre intervaller. Det var ett tag sedan jag körde så långa tempointervaller så min tanke är att kanske nöja mig med några få och sedan öka på antalet längre fram. Får väl se hur kroppen mår och svarar i morgon...

I eftermiddag ska jag till sjukgymnast Simon på 30k igen. När jag var på gymmet i lördags var det helt klart de övningar jag fått av Simon som tog mest. Och då använder jag bara kroppen som vikt. Efteråt tog jag mig an maskinerna, la på mer vikt än normalt, och körde på med kraftfulla tag. Kände mig stark, och det var nog helt perfekt för kroppen skulle jag tro...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet